Szał zakupów budzi w nas władcze instynkty

Ostatnia aktualizacja: 15.05.2014 09:50
Wpychanie się w kolejkę, wybrzydzanie, marudzenie, bałaganiarstwo, nieuprzejme odzywki - to tylko niektóre z zachowań, z którymi możemy się spotkać podczas zakupów. Skąd się to bierze w nas, klientach?
Audio
  • Co nas wkurza, gdy robimy zakupy? Ewelina Grygiel sprawdzała najbardziej denerwujace nas zachowania innych klientów (Czwórka/Poranek OnLine)
  • Jakimi jestemy kientami - ocenia specjalistka od zachowań konsumenckich i pracownik hipermarketu (Czwórka/Poranek OnLine)
Zakupy
ZakupyFoto: sxc.hu

Rajstopy na półce z jogurtami czy wędlina pośród dezodorantów to widoki, z którymi z pewnością spotkał się niejeden klient supermarketu. Psycholog, specjalistka od zachowań konsumenckich dr Dominika Maison z Uniwersytetu Warszawskiego przypuszcza, że wiele z naszych nagannych zachowań może wynikać z wychowania lub dawnych czasów. - Jeszcze nie tak dawno mało się szanowało to, co jest nie moje, własne, prywatne - mówi ekspertka. - Do własności publicznej nie przywiązujemy dużej wagi. Często też w sklepie wykorzystujemy to, że sprzedawca pełni funkcję usługową np. proponuje pomoc. Taka propozycja może u niektórych osób powodować zachowania w stylu: proszę to podnieść, tamto przynieść. 
Dr Dominika Maison podkreśla, że sprzedawca w sklepie jest usługodawcą, zaś klient usługobiorcą, jednak ten podział nie ma nic wspólnego z okazywaniem szacunku, który należy się każdej ze stron. Ekspertka wyróżnia też typ klientów, którzy chodzą na zakupy z potrzeby władzy.

PRZECZYTAJ TEŻ: Pamiętajmy, że kurier to też człowiek

Jarosław Skibiński od 8 lat pracuje w hipermarkecie, kiedyś jako kasjer, dziś jako menadżer kas. - Praca przy obsłudze klienta jest ciężka, ale daje dużo satysfakcji i zadowolenia. Musimy być przygotowani na różnego rodzaju sytuacje. Cały czas trzeba być czujnym - mówi rozmówca Eweliny Grygiel. Jarosław Skibiński nie pamięta niemiłych sytuacji ze swojej pracy, wspomina zaś pozostawione listy, numery telefonu, czy zaproszenia na kawę. Zdaje sobie sprawę, że czasem zdarzają się klienci marudzący, czy spieszący się, ale i tych stara się obsłużyć jak najlepiej.

(pj / ac)

Zobacz więcej na temat: Czwórka pieniądze zakupy
Czytaj także

Przygotują dla Ciebie towar, zanim go zamówisz

Ostatnia aktualizacja: 29.01.2014 18:00
Wygląda na to, że przyszłość już puka do naszych drzwi, a to za sprawą futurystycznego i dość kontrowersyjnego pomysłu Amazona.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Tajemnice zawarte na etykietach

Ostatnia aktualizacja: 24.03.2014 14:51
Kupujący ma prawo wiedzieć, co kupuje. To, wydawałoby się, "oczywista oczywistość", ale czy tak naprawdę rozumiemy, jakie informacje producenci umieszczają na etykietach produktów, które chcemy nabyć?
rozwiń zwiń
Czytaj także

Raty - pozorna oszczędność, realny dług

Ostatnia aktualizacja: 12.04.2014 15:30
Polacy chętnie kupują na raty. Jednak, jak ocenia ekonomista, korzystanie z kredytów konsumpcyjnych spowalnia nas w drodze do finansowego bezpieczeństwa.
rozwiń zwiń