Trudna sztuka reklamacji

Ostatnia aktualizacja: 07.09.2011 10:22
– Warunkiem reklamacji z tytułu niezgodności towaru konsumpcyjnego z umową jest posiadanie paragonu – podkreśla Agnieszka Popławska z Federacji Konsumentów.
Audio
Trudna sztuka reklamacji
Foto: flickr/Lars Plougmann

Towarami najczęściej reklamowanymi przez konsumentów są buty, kredyty i usługi ubezpieczeniowe.

Reklamowanie pierwszego z wymienionych produktów nastręcza najwięcej trudności. Sprzedawcy bowiem nie chcą rozpatrywać tego typu skarg. Argumenty, których używają przyprawiają o ból głowy. Słuchaczom Czwórki zdarzyło się usłyszeć, że nie mogą zgłosić reklamacji, ponieważ towar został sprzedany wczoraj, że za często chodzili w butach czy też, że kalosze nie powinny być noszone w deszczu.  

Jak zauważa Krzysztof Węgier z programu Rzetelna Firma, na szczęście konsumenci coraz częściej decydują się na podejmowanie kroków w obronie swoich praw i nie ustępują słysząc takie tłumaczenia. – Idą do przedsiębiorcy i nie boją się powiedzieć mu, że ten produkt był niewłaściwy – tłumaczy.

Polskie prawo zakłada dwie możliwości złożenia reklamacji: reklamację z tytułu gwarancji i reklamacje z tytułu niezgodności towaru konsumpcyjnego z umową. – Jako Federacja polecamy tę drugą opcję, ponieważ prawa konsumentów wynikają wówczas bezpośrednio z ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej – zwraca uwagę Agnieszka Popławska z Federacji Konsumentów.

Prawidłowo skonstruowana reklamacja powinna zawierać dane konsumenta, dane podmiotu, do którego kierowana jest reklamacja, datę reklamacji, dokładny opis tego, na czym polega niezgodność towaru z umową i podpis.

Ważne terminy: reklamacje należy zgłosić w ciągu dwóch miesięcy od dnia stwierdzenia niezgodności towaru z umową. Sprzedawca ma dwa tygodnie na rozpatrzenie reklamacji.  W ciągu pierwszych sześciu miesięcy jest domniemanie, że jeżeli występuje jakakolwiek wada w zakupionym towarze, to istniała ona w momencie jego nabycia.

Więcej o naprawie towaru, jego wymianie czy odstąpieniu od umowy w postaci zwrotu pieniędzy związanymi z reklamacją dowiesz się z rozmowy Olgi Mickiewicz i Romka Wójcika z Agnieszką Popławską.

ap

Czytaj także

Konsumenci nie znają swoich praw! (zobacz wideo)

Ostatnia aktualizacja: 15.03.2011 08:15
Małgorzata Kozak (UOKiK):Trzy czwarte społeczeństwa nie wie, jakie ma prawa, i nie wie, jak dochodzić swoich roszczeń w stosunku do sprzedawcy.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Prawo swoje, a biura podróży swoje (wideo)

Ostatnia aktualizacja: 18.07.2011 08:49
Małgorzata Krasnodębska–Tomkiel (Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów): Zmiana ceny wyjazdu nie może zależeć od widzimisię biura turystycznego.
rozwiń zwiń
Czytaj także

E-zakupy i e-reklamacje

Ostatnia aktualizacja: 23.08.2011 08:15
Gwarancja jest to coś, co dobrowolnie nam ktoś dał. Może mieć swój zakres terytorialny i czasowy oraz zawierać inne dodatkowe warunki - tłumaczy Małgorzata Cieloch (UOKiK).
rozwiń zwiń