Gośćmi Romka Wójcika w czwórkowym "Poranku" były Karolina Marczuk i Sabrina Staniewska, które opowiadały o "Red Bull Mini Drome", czyli wyjątkowych zawodach rowerowych, które już w sobotę odbędą się w Warszawie.
- Ostrokołowcy będą się zmagać na najmniejszym welodromie świata. To tor rowerowy, na którym długość jednego okrążenia wynosi zaledwie 25 metrów - mówiła Karolina. Pomysł "ostrego koła" narodził się w Stanach Zjednoczonych. Model szybkiej jazdy między samochodami, bez hamulców i zbędnego obciążania roweru wprowadzili nowojorscy kurierzy. Sama nazwa "ostre koło" (fixed gear) odnosi się do braku wolnobiegu. Napęd roweru przenoszony jest bezpośrednio z zębatki, połączonej na sztywno z piastą tylnego koła.
- Technika jazdy nieco się różni od znanej z klasycznego roweru. Przede wszystkim nie ma hamlców, a więc kierowca musi starać się przewidzieć sytuację - wyjaśniła Sabrina, która będzie głównym sędzią zawodów.
- Dostaliśmy na razie kilkadziesiąt zgłoszeń z całej Polski. Zarejestrować się, a nawet zgłosić można jeszcze zw dniu zawodów. Ograniczeniem jest tylko liczba miejsc startowych, która wynosi 100 - mówi Karolina. W zawodach udział może wziąć każdy, kto ma ukończone 14 lat i posiada rower z ostrym kołem.
- Zaczniemy od rejestracji, po niej będzie trening. Start o 14.05. Każdy zawodnik robi 3 okrążenia na rozgrzewkę, a po nich 10 okrążeń, podczas których liczony jest czas - wyjaśnia Sabrina. - To on zadecyduje, kto się dostanie do finału - dodaje Karolina.
Finałem będzie wyścig na dochodzenie w systemie pucharowym. W praktyce oznacza to spotkanie dwóch zawodników, startujących po jego przeciwnych stronach toru. Jeśli jednemu z kolarzy uda się dogonić drugiego, jest on uznawany za zwycięzcę. W przeciwnym wypadku wygrywat ten, który jako pierwszy przejedzie cały dystans.
Rekordzista świata, Chris Akrigg z Yorkshire na wykonanie 10 pełnych okrążeń potrzebuje niewiele ponad 35 sekund, a osiągane przez niego prędkości dochodzą nawet do 32 km na godzinę! Kluczem do sukcesu jest uchwycenie równowagi zaraz po starcie, a także wypracowanie odpowiednich proporcji pomiędzy siłą odśrodkową, szybkością jazdy oraz wybranym torem jazdy. Przy tak "ciasnych" zakrętach staje się to jednak wyjątkowo trudną sztuką, która już niejednego śmiałka doprowadziła do wypadnięcia z toru.
Aby zobaczyć wideo z audycji, kliknij w boksie "Wideo", po prawej stronie artykułu.
pg