Ruszyła pierwsza w Polsce kampania społeczna Krajowego Biura ds. Przeciwdziałania Narkomanii, kształtująca przekonanie, że większość młodych ludzi w naszym kraju nie używa narkotyków.
– O tym świadczą badania prowadzone na grupie Polaków powyżej 15. roku życia i badania prowadzone wśród młodzieży. – mówi Danuta Muszyńska z Krajowego Biura ds. Przeciwdziałania Narkomanii. – Powtarzamy te badania co cztery lata. Tegoroczny raport będzie gotowy niebawem, ale już wiemy, że ponad 80 proc. młodych ludzi nie bierze.
Kampania "Narkotyki. Na co mi to?" mimo to jest adresowana do młodych ludzi w wieku 14-18 lat i promuje zdrowy styl życia. Skąd pomysł, by na problem narkomanii w Polsce spojrzeć z innej strony i zamiast podawać, ile osób spożywa, pisać, ile nie spożywa? – Chcieliśmy wypromować młodych ludzi, którzy mają pasje, nie muszą brać, żeby się realizować – tłumaczy Agata Grosicka z Fabryki Komunikacji Społecznej. – Nie chcieliśmy straszyć, czy pokazywać igieł i kompotów. To już było. W większości kampanii pokazane są tragiczne skutki brania, albo prowadzenia samochodu po alkoholu. Tu pokazujemy konsekwencje nie brania – czyli ciekawe życie większości młodych ludzi, o których się nie mówi.
Jednym z bohaterów spotu kampanii jest Maciek, pennspinner i mistrz Polski w kręceniu długopisem. – To jest pasja. Człowiek uczy się całe życie, a swoje filmy wrzuca do sieci – mówi Agata Grosicka. – Nie bierze narkotyków i nagle okazuje się, że niebranie może być atrakcyjne, nie musi być nudne.
Jak podkreśla Grosicka, młodzi ludzie są "bardzo stadni", ważna dla nich jest opinia rówieśników. – Często panuje ogólne przekonanie, że jeśli koledzy biorą, no to ja pójdę za tym i też wezmę – opowiada Grosicka. – Ale z drugiej strony prawem młodych ludzi jest eksperymentowanie ze wszystkim.
Jednak zjawisko narkomanii w Polsce zaczęło słabnąć po 2003 roku. Z badań wynika, że młodzi ludzie sporo wiedzą na temat narkotyków, a wszelkie używki w ich opinii po prostu spowszedniały, a zażywanie przestało być nobilitujące. – Myślę, że w tej chwili jest dobry moment, by zacząć mówić młodzieży, że narkotyki nie są już modne – twierdzi Anna Radomska z Krajowego Biura ds. Przeciwdziałania Narkomanii.
Więcej na temat kampanii "Narkotyki. Na co mi to?" i sytuacji narkomanów w Polsce dowiesz się, słuchając audycji "Pod lupą". Kliknij ikonkę dźwięku w ramce po prawej stronie artykułu.
(kd)