Prezes PKP PLK Zbigniew Szafrański, który był gościem "Sygnałów Dnia", zapiewniał, że "kolej będzie się poprawiała". - Polska sieć kolejowa stała się wielkim placem budowy. Co prawda wygląda to trochę inaczej niż na drogach, bo tam budujemy nowe odcinki dróg, natomiast na liniach kolejowych modernizujemy te, po których niestety musimy jeździć. Z uwagi na pracujących robotników jeździmy wolniej i dłużej, ale inwestycje na kolei się rozkręcają – stwierdził prezes PKP PLK.
Gość Jedynki przyznał, że pasażerowie cierpią z powodu remontów linii, jednak zapewnił, że ich skutkiem będą krótsze przejazdy. – Jakość połączeń kolejowych w Polsce będzie się poprawiała – deklarował.
Zdaniem szefa Polskich Linii Kolejowych już teraz widać pozytywne skutki remontów, które przeprowadzane są na trasach. – Chociażby pierwszy etap modernizacji linii Warszawa-Łódź pokazał, że można mieć lepsze, szybsze usługi – argumentował.
Dodał, że po Centralnej Magistrali Kolejowej pociągi mają pojechać szybciej już w tym roku. Nieco dłużej potrwa remont trasy Warszawa-Gdańsk. Szafrański zapowiedział, że zakończy się on w ciągu dwóch lat.
Gość "Sygnałów Dnia" zwrócił uwagę także na problemy wynikające z tego, że polską koleją zarządza kilka spółek. Dodał, że mimo iż kolej stała się wielkim placem budowy, problemem jest koordynacja prac między poszczególnymi spółkami kolejowymi. Często dochodzi do sytuacji, w której na modernizowanych liniach nie można wyremontować dworców, bo zarządza nimi inna spółka. – Nasze są tory i to, co jest przy torze, czyli sygnalizacja i sieć trakcyjna – tłumaczył. – W 2000 roku, kiedy została przyjęta ustawa o komercjalizacji i restrukturyzacji PKP, dworce kolejowe zostały oddzielone i przydzielone do spółki PKP S.A., czyli spółki matki holdingu – informował.
Jeśli chodzi o obecny nie najlepszy stan kolei, to zdaniem gościa Jedynki jest to miedzy innymi wynik tego, że linie kolejowe były zawsze gdzieś z boku. W opinii szefa PKL od zawsze wszyscy bardziej interesowali się drogami publicznymi, a koleją przejmowali się jedynie kolejarze. – Intencją, którą przyświeca mi podczas prezesury, jest upublicznienie tematu. W szczególności infrastruktury kolejowej. Linie kolejowe są tak samo publiczne jak drogi – podkreślił.
Rozmawiał Krzysztof Grzesiowski.
(mb)
>>>Pełny tekst rozmowy