Być, czy mieć - oto jest pytanie

Ostatnia aktualizacja: 03.01.2014 08:00
Młodzi Polacy coraz częściej wolą "być" niż "mieć". - Dopóki jednak nie wyprowadzą się z domu i nie zaczną sami na siebie zarabiać, nie zrozumieją, o czym tak naprawdę mówią - tłumaczy Rafał Glazik, ekonomista.
Audio
  • Konsumpcjonizm młodych Polaków - rozmowa z Rafałem Glazikiem i Krzysztofem Martyniakiem (Czwórka/4 do 4)
  • Mieć czy być? - na to pytanie odpowiadają słuchacze (Czwórka/4 do 4)
Być, czy mieć - oto jest pytanie
Foto: East News/Glow Images

Jak przyznaje Krzysztof Martyniak, socjolog z Uniwersytetu Warszawskiego, polska rzeczywistość nie jest tak kolorowa, jak chcielibyśmy ją widzieć. - Na co dzień, w dużych miastach, spotykamy na ulicach ludzi uśmiechniętych. Wystarczy jednak przejechać kilkadziesiąt kilometrów dalej, by dostrzec osoby, które muszą dzielić się kurtką, albo butami z rodzeństwem - tłumaczy gość "4 do 4". - Dla tych osób pytanie "mieć" czy "być" w ogóle nie istnieje.

Dzieje się tak dlatego, jak mówi ekspert, że w Polsce dopiero zaczyna się budować klasa średnia.- Czyli studenci, bez zagrożenia wykluczeniem społecznym i z perspektywą znalezienia dobrej pracy - tłumaczy Martyniak.

Tymczasem zdaniem Rafała Glazika, ekonomisty, polska klasa średnia pozostaje wciąż daleko w tyle za analogicznymi grupami społecznymi na przykład w krajach skandynawskich. - Jeśli zapytamy polskiego licealistę, o to, czy wolałby "mieć", czy "być", on odpowie być. Ale nie wie o czym mówi. Dopiero bowiem, gdy wyprowadzi się z domu, zacznie sam zarabiać na swoje ubrania i jedzenie, zobaczy, czy rzeczywiście pieniądze szczęścia nie dają - mówi Glazik w Czwórce.

Jednak, jak przyznają eksperci, świat wymaga od nas, byśmy każdego dnia żyli coraz szybciej, wyglądali coraz lepiej i mieli coraz więcej pieniędzy. Dlatego niektórzy, mimo niewielkiego stanu posiadania, starają się kreować swój obraz w oczach społeczeństwa. - Nastolatki już wiedzą, że jeśli nie pójdą do klubu, nie będą mieć nowoczesnego smartfona, są nikim - przyznaje Martyniak. - Dlatego, jeśli już mogą aspirować coraz wyżej i wyżej, robią to. A oczekiwania i tak wciąż rosną.

K.Martyniak
K.Martyniak i R.Głazik w Czwórce

Zdania słuchaczy Czwórki w tej sprawie są jednak podzielone. - Żeby "być" trzeba "mieć" - napisał słuchacz Wawrzyniec. - Lepiej "być", bo jeśli już się jest, można pracować nad posiadaniem - mówi jedna z słuchaczek. - To, co mamy, odzwierciedla to, kim jesteśmy. I na odwrót. Te dwie rzeczy są ze sobą ściśle związane - dodaje słuchacz. - Wydaje mi się, że lepiej jest "mieć". To naturalne, że każdy chce mieć jak najwięcej - podsumowuje kolejny.

- Tylko... czy musimy te słowa od siebie oddzielać? - pyta retorycznie Krzysztof Martyniak. - Może warto zastanowić się, jak mieć, żeby być i jak być, żeby mieć.

(kd)

Czytaj także

Jak żyć na planecie Korporacja?

Ostatnia aktualizacja: 11.11.2013 17:47
"Planeta Korporacja - Jak przetrwać, zrobić karierę i zostać Prezesem" to poradnik który właśnie się ukazał. W Czwórce porozmawiamy z autorem książki, Maciejem Balcerzakiem, wieloletnim menadżer i dyrektorem w licznych korporacjach.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Czy upadłość konsumencka oznacza bankructwo?

Ostatnia aktualizacja: 19.12.2013 11:30
Miały gwarantować spokojną przyszłość, tymczasem dziś spędzają sen z powiek tysiącom polskich rodzin. Kredyty we frankach szwajcarskich dla wielu stały się pułapką bez wyjścia. Z myślą o zadłużonych rząd postanowił popracować nad zmianami w ustawie o upadłości konsumenckiej.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Pieniądze wydane na święta to "zastrzyk" dla polskiej gospodarki

Ostatnia aktualizacja: 25.12.2013 13:31
Świąteczne wydatki polskich konsumentów są ogromnym zastrzykiem finansowym dla naszej gospodarki. W tym roku przeciętna rodzina planowała wydać na święta 1126 zł - wynika z raportu Deloitte. Często jednak, zanim coś kupimy, sprawdzamy cenę tego produktu w internecie.
rozwiń zwiń