Dworzec Główny we Wrocławiu
- To unikalny na skalę Polski przykład architektury dworcowej - mówi Grzegorz Piątek, krytyk architektury. - Z jednej strony jest to budynek na wskroś nowoczesny: z przeszkloną halą peronową i odważną stalową konstrukcją. Z drugiej zaś od frontu jest niezwykle romantyczną, neogotycką budowlą, która udaje zameczek z wieżyczkami.
Prace remontowe na wrocławskim dworcu trwały dwa lata. Od 1 czerwca można korzystać ze wszystkich (odnowionych) części użytkowych, jak tunele, hall główny, czy park przed dworcem. Nieznacznie zmieniło się też ułożenie punktów obsługi pasażerów i kas, które uruchomiono pod zabytkowymi neonami z lat 80.
Dworzec Gdynia Główna
- To wizytówka jednocześnie przedwojennej jak i powojennej architektury - opowiada krytyk architektury. - Dworzec najpierw był zbudowany w latach 20., potem bardzo zniszczony i odbudowany po wojnie, ale w stylu nawiązującym do tego, co można by wymyślić w latach 30. To taki historyzujący modernizm z bardzo ciekawymi dekoracjami przygotowanymi w latach 50. przez artystów i studentów sopockiej ASP. Po ostatnim remoncie możemy podziwiać te piękne malowidła i mozaiki.
Zabytkowy dworzec został gruntownie odnowiony dzięki środkom Unii Europejskiej. Przywrócono jego historyczny charakter, wprowadzając jednocześnie rozwiązania zapewniające nowoczesne standardy obsługi. Prace remontowe kosztowały ponad 40 milionów złotych.
Dworzec w Tarnowie
- Dworzec powstawał w latach 1906-1910 i nie jest typowym neostylowym budynkiem. Bardziej w formie i stylistyce nawiązuje do secesji, natomiast w myśleniu o funkcjonalności odwołuje się do wczesnego modernizmu - tłumaczy architekt Błażej Szymczyński. - Budynek jest podporządkowany funkcji. On nie ma wyglądać, tylko spełniać swoją rolę.
Dworzec kolejowy w Tarnowie jest drugim co do wielkości dworcem w Małopolsce. Leży na skrzyżowaniu dwóch ważnych dróg kolejowych - Wrocław-Katowice-Kraków-Przemyśl-Lwów i Tarnów-Nowy Sącz-Muszyna-Bratysława-Wiedeń-Budapeszt.
kul