CNK przekazało zwiedzającym do eksperymentowania i interakcji kilkadziesiąt eksponatów związanych z technologiami cyfrowymi, mechanizmami działania sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego. Nowa wystawa w Koperniku składa się z trzech części, które będą stopniowo otwierane dla gości. Pierwsza - "Cyfrowy mózg?" - została otwarta na początku listopada. Dwie kolejne części wystawy pojawią się w przyszłym roku - w czerwcu - "Misja: Ziemia", oraz w listopadzie - "Człowiek 2.0".
03:47 CZWORKA/Stacja nauka - wystawa "Przyszłość jest dziś. Cyfrowy mózg?" 30,11.2021.mp3 O wystawie "Przyszłość jest dziś. Cyfrowy mózg?" opowiada Katarzyna Nowicka, rzecznik CNK (Stacja Nauka/Czwórka)
- Na wystawie widzimy, co możemy mieć dzięki technologii, pokazujemy różne osiągnięcia nauki i techniki oraz różne sposoby ich wykorzystania. Ekspozycja głównie opiera się na pytaniach, a odpowiedzi musi znaleźć każdy sam - opowiada gość Czwórki. - Bo czy warto zaufać maszynom? To nie jest pytanie, na które każdy znajdzie taką samą odpowiedź. To wszystko zależy od naszych indywidualnych cech oraz naukowców, którzy łączą dostępną wiedzę.
Gitarę i helikopter można zrobić z tego samego materiału
"Przyszłość jest dziś" - nowa wystawa Centrum Nauki Kopernik / Polskie Radio
Wśród ekspozycji w Centrum Nauki Kopernik możemy zobaczyć robota, które wygląda jak niemowlę. Dzięki temu możemy zaobserwować, jak roboty mogą być do nas podobne i jak są przez nas odbierane. - Odpowiadamy sobie tutaj na pytanie, czy jesteśmy gotowi na takie kopie nas - tłumaczy rozmówczyni Oliwii Krettek. - Wszystkie eksponaty cieszą się popularnością, bo jest to crème de la crème tego, co wybieraliśmy, przygotowując wystawę. Każdy jest inny, każdy ma inny potencjał głębszy i zabawowy, można tu znaleźć naprawdę wszystko.
04:34 CZWORKA/Stacja Nauka Robert Firmhofer 30.11.2021.mp3 Robert Firmhofer, dyrektor naczelny Centrum Nauki Kopernik, opowiada o tym, jak powinno się zdobywać wiedzę w naukach ścisłych i przyrodniczych (Stacja Nauka/Czwórka)
W Centrum Nauki Kopernik odbyła się debata "Nauka dla przyszłości", podczas której zastanawiano się, jak powinno wyglądać przekazywanie wiedzy w naukach ścisłych i przyrodniczych.
Jak twierdzi Robert Firmhofer, dyrektor naczelny Centrum Nauki Kopernik, najlepiej wiedzę zdobywać poprzez doświadczenie i eksperymentowanie. - Klasyczny, znany nam sposób zdobywania wiedzy oparty na tym, że nauczyciel mówi albo czyta się z podręcznika, nie do końca się sprawdza. A to dlatego, że nie wiąże się z emocjami, nie odwołuje się do naszych indywidualnych doświadczeń, nie zapada nam w pamięć - tłumaczy w audycji. - Zupełnie jest inaczej, kiedy przeprowadzamy samodzielnie doświadczenie i obserwujemy cały proces tworzenia wiedzy. Na końcu interpretujemy wynik. Tak zdobywają wiedzę naukowcy i tak też powinno to wyglądać w szkole - dodaje.
***
Tytuł audycji: Stacja Nauka
Prowadzi: Oliwia Krettek
Goście: Robert Firmhofer (dyrektor naczelny Centrum Nauki Kopernik), Katarzyna Nowicka (rzecznik Centrum Nauki Kopernik)
Data emisji: 30.11.2021
Godzina emisji: 11.15
aw/kul