Wybierz transport publiczny zamiast prywatnego auta

Ostatnia aktualizacja: 28.08.2018 13:17
Ustawa o elektromobilności ma być motywacją do zmiany polityki transportowej w miastach i zmiany naszych nawyków – rezygnacji z samochodów, których jest nadmiar.
Audio
  • Czy Polacy przesiądą się do komunikacji miejskiej? - dyskusja w studiu (Czat Czwórki/Czwórka)
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjneFoto: Predrag Sepelj/Shutterstock.com

Polska średnia to 540 samochodów na 1000 mieszkańców, w Warszawie te statystyki mówią o 640 autach na 1000 osób, a tymczasem Berlin może pochwalić się liczbą o połowę mniejszą (320/1000). Naukowcy radzą, by przesiąść się do autobusów i tramwajów, co oddali groźbę rychłego poduszenia się w smogu. 

Zachętą do tej przesiadki ma być rozwinięty i ekologiczny transport publiczny, rozbudowa metra i sieci tramwajowej, autobusy na gaz i elektryczne. Dodatkowo ustawa o elektromobilności pozwala lokalnym władzom wprowadzić zakazy wjazdu do centrów miast aut spalinowych i podnosić stawki za parkowanie.

- Komunikacja miejska Warszawy czy Krakowa rozbudowuje się i poprawia. Zmniejsza się ilość aut wjeżdżających do centrum - mówi Adrian Furgalski.

Wciąż nierozwiązanym problemem jest za to napływ samochodów do miast, przekraczanie ich granic administracyjnych Adrian Furgalski

Goście Piotra Firana zwracają uwagę na dodatkowe działania, które powinny być wprowadzone wraz z ustawą o elektromobilności, jak przepisy blokujące sprowadzanie do Polski starych, zdewastowanych samochodów, dopłaty do zakupów aut elektrycznych. Przypominają, że kilka miast - Berlin, Paryż, Oslo, Ateny, Rzym - już mówi o zakazie wjazdu samochodów dieslowskich od 2025 roku. 

Komunikacja regionalna bardzo kuleje w Polsce Witold Urbanowicz

Jak eksperci oceniają pomysł wprowadzenia stref bez samochodów benzynowych? Czy samochody elektryczne to istne cuda, czy jednak ich udział w ruchu drogowym przyczynia się do powstawania smogu? Czy poszerzanie dróg rozwiązuje problem korków w mieście? Czy walka o czyste powietrze jest rzeczywiście walką przeciwko kierowcom? O tym w "Czacie Czwórki". 

***

Tytuł audycji: Czat Czwórki

Prowadzi: Piotr Firan

Goście: dr Łukasz Drozda (urbanista, autor książki "Dwa tysiące. Instrukcja obsługi polskiej urbanizacji w XXI wieku") Adrian Furgalski (Zespół Doradców Gospodarczych TOR), Witold Urbanowicz (transportpubliczny.pl), Robert Grudziński (Fundacja Nasza Energia)

Materiał: Anna Depczyńska

Data emisji: 27.08.2018

Godzina emisji: 15.08

pj/ac

Czytaj także

Jak rozwiązać problem korków ulicznych w centrach dużych miast?

Ostatnia aktualizacja: 18.01.2018 16:00
Według nowych przepisów od tego roku miejsca parkingowe mają być o 20 centymetrów szersze niż dotychczas. To dobra wiadomość dla właścicieli większych aut i rodziców małych dzieci, którzy często mają trudność ze swobodą ruchów. 
rozwiń zwiń
Czytaj także

Jazda "na zderzaku", nadmierna prędkość - grzechy polskich kierowców

Ostatnia aktualizacja: 25.04.2018 18:43
- Chcemy dominować na drogach, zwykła przejażdżka autem zmienia się w Polsce w prawdziwą "walkę o władzę". Dlatego nawet, jeśli dysponujemy nowoczesnymi pojazdami, zaopatrzonymi w przeróżne czujniki i tempomaty, nie korzystamy z nich. A to błąd - tłumaczył Kuba Bielak.
rozwiń zwiń