Jak rozwiązać problem korków ulicznych w centrach dużych miast?

Ostatnia aktualizacja: 18.01.2018 16:00
Według nowych przepisów od tego roku miejsca parkingowe mają być o 20 centymetrów szersze niż dotychczas. To dobra wiadomość dla właścicieli większych aut i rodziców małych dzieci, którzy często mają trudność ze swobodą ruchów. 
Audio
  • Jak usprawnić ruch uliczny w dużych miastach? (Czat Czwórki)
- W Warszawie mamy świetną komunikację miejską. Musimy zmienić nastawienie, że wszędzie trzeba przyjechać samochodem - mówiła Sabina Jasińska ze stowarzyszenia Miasto Jest Nasze
- W Warszawie mamy świetną komunikację miejską. Musimy zmienić nastawienie, że wszędzie trzeba przyjechać samochodem - mówiła Sabina Jasińska ze stowarzyszenia Miasto Jest NaszeFoto: non c/Shutterstock.com

Jędrzej Puzyński Mieszkańcy najczęściej uskarżają się na brak bezpłatnych miejsc parkingowych. Tymczasem nawet w centrach istnieją miejsca, gdzie można zaparkować samochód. Trzeba jednak za nie zapłacić

W tym roku zmieniają się przepisy dotyczące minimalnych miejsc parkingowych. Do tej pory szerokość miejsca parkingowego wynosiła 2,3 m, po nowelizacji szerokość parkingu ma wynosić 2,5 m. - Zazwyczaj tego rodzaju zmiany mają odpowiadać na realne potrzeby społeczeństwa - wyjaśniał Jędrzej Puzyński z Zespołu Doradców Gospodarczych TOR. - Paradoksalnie największą popularnością cieszą się głównie duże gabarytowo samochody typu SUV, które w mieście generują głównie problemy - komentował. 

Sabina Jasińska W dużych miastach funkcjonują parkingi podziemne. W Warszawie miejsc na takich parkingach jest znacznie więcej niż np. w Londynie, czy Paryżu. W zestawieniu, w którym znalazło się osiem miast europejskich, zajmujemy drugie miejsce po Berlinie

Jak tłumaczył, zmiana w prawie będzie dotyczyła kwestii budowlanych. - Swoim zakresem obejmie zarówno przestrzeń budynków centrów handlowych, jak i mieszkalnych. Nie będzie dotyczyła miejsc parkingowych, które znajdują się na poziomie ulicy, dlatego uważam, że nie jest to zmiana, która będzie odczuwalna dla mieszkańców dużych miast. 

Sabina Jasińska ze stowarzyszenia Miasto Jest Nasze przekonywała, że Warszawa jest miejscem, w którym bez problemu znajdziemy miejsce, gdzie można zaparkować nasz samochód. - W samym centrum stolicy jest ponad 11 tysięcy miejsc parkingowych. Tylko galeria Złote Tarasy, która znajduje się w najlepiej skomunikowanym punkcie miasta, posiada ponad 1500 miejsc parkingowych. - mówiła w rozmowie z Piotrem Firanem. 

Czy nowe przepisy pozwolą na uwolnienie centrów miast od ruchu samochodowego i korków? W sposób rozwiązano problem z dostępnością do miejsc parkingowych w innych światowych metropoliach? I czy to prawda, że młode pokolenie Polaków nie chce mieć własnego samochodu? Zapraszamy do wysłuchania rozmowy. 

***

Tytuł audycji: "Czat Czwórki"

Prowadzi: Piotr Firan

Materiał przygotowała: Dominika Klimek

Goście: Sabina Jasińska (ze stowarzyszenia Miasto Jest Nasze), Jędrzej Puzyński (Zespół Doradców Gospodarczych TOR)

Data emisji: 18.01.2018

Godzina emisji: 15.10

ac/mz

Czytaj także

Potrzeba surowszych kar dla kierowców?

Ostatnia aktualizacja: 20.04.2017 13:48
Zaostrzone kary za przestępstwa w ruchu drogowym prawdopodobnie niebawem będą obowiązywać.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Samochody elektryczne - przyszłość motoryzacji?

Ostatnia aktualizacja: 23.06.2017 10:34
Preferencje w zakresie podatku akcyzowego przy zakupie samochodów elektrycznych, bezpłatne parkowanie, możliwość jazdy buspasami - to tylko niektóre z rozwiązań przewidzianych w rządowym projekcie ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Firmom będzie łatwiej. Pojawi się nowa forma czasowej rejestracji pojazdów

Ostatnia aktualizacja: 27.10.2017 11:47
Dzięki nowelizacji firmy będą mogły przeprowadzać jazdy testowe bez konieczności rejestracji każdego pojazdu w urzędzie.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Cofanie liczników w autach będzie karalne. Ministerstwo sprawiedliwości wprowadza nowy typ przestępstwa

Ostatnia aktualizacja: 16.11.2017 18:16
Za cofnięcie licznika samochodowego będzie grozić odpowiedzialność karna od trzech miesięcy do pięciu lat pozbawienia wolności - zakłada projekt ustawy przygotowany w Ministerstwie Sprawiedliwości, o którym poinformował sam minister sprawiedliwości Zbigniew Ziobro.
rozwiń zwiń