Robocall to pojęcie oznaczające sytuację, w której zaprogramowany do tej czynności robot wykonuje automatyczne połączenie z losowymi numerami telefonów i za pomocą nagranych wcześniej wiadomości usiłuje skłonić rozmówcę m.in. do podania danych osobowych bądź do określonych zakupów. - Dzięki takim urządzeniom można teoretycznie wykonać jednocześnie nieskończoną ilość połączeń - tłumaczył Robert Pilarczyk, redaktor naczelny serwisu "IT Biznes". - To pozwala masowo "atakować" potencjalnych klientów.
Jak podkreślał ekspert w rozmowie z Czwórką, są różne rodzaje tzw. voice botów, czyli napędzanych sztuczną inteligencją robotów udających ludzki głos. - Może to być robot, który będzie po prostu odtwarzał zarejestrowane wcześniej formuły, bez analizowania tego, co mówi rozmówca. Przynajmniej na początku rozmowy część osób nie zorientuje się, że po drugiej stronie jest automat - podkreślał ekspert.
Jak tłumaczył, są już na rynku voice boty, których brzmienie ciężko "rozpracować" i odróżnić od prawdziwego ludzkiego głosu. - W przypadku bardziej zaawansowanego sprzętu angażowana jest sztuczna inteligencja, która nie tylko generuje głos, ale także na bieżąco tworzy własne zdania na podstawie tego, co powie osoba, do której dzwoni - tłumaczył Paweł Pilarczyk. - Taki voice bot rozmawia z nami, reaguje, zadaje pytania i odpowiada na nasze - wyliczał. - W przyszłości z pewnością pojawią się roboty, z którymi będziemy rozmawiać nawet przez kilkanaście minut bez świadomości, że "osoba" po drugiej stronie nie jest człowiekiem.
Czytaj także:
Przed takimi fake'owymi telefonami można się jednak chronić, m.in. instalując specjalne - nierzadko darmowe - aplikacje, które rozpoznają numery oszustów i zablokują je. - Prostą metodą jest także zadawanie robotom pytań "od czapy", na przykład "przepraszam, a jaka jest u pana dziś pogoda?". To zdanie, którego najprawdopodobniej boty nie mają w swojej bazie danych, więc nie będą potrafiły na nie odpowiedzieć - podkreślał ekspert.
05:44 _PR4_AAC 2022_03_31-12-35-48.mp3 Czym są robocalle i jak się przed nim chronić - mówi Robert Pilarczyk (Czat Czwórki)
***
Tytuł audycji: Czat Czwórki
Prowadzi: Piotr Firan
Materiał przygotował: Rafał Śmigasiewicz
Data emisji: 31.03.2022
Godzina emisji: 15.22
kd