Nie ma obecnie zbyt wielu firm, które mają w swoich flotach samochody elektryczne lub hybrydowe. Tendencja jest jednak wzrostowa.
Firmy coraz częściej decydują się na zakup samochodów hybrydowych i elektrycznych do swoich flot, bo ma to dla nich znaczenie wizerunkowe i przynosi oszczędności.
- Firmy dbają o swój wizerunek, chcą być postrzegane jako nowoczesne, innowacyjne, ekologiczne, odpowiedzialne społecznie - mówi Piotr Wielgus, redaktor naczelny magazynu Menadżer Floty, organizator targów EkoFlota.
- Z drugiej strony są to samochody proste w obsłudze, a na dłuższą metę także tańsze w eksploatacji, przez co firmy mogą zaoszczędzić na tym pieniądze - mówi.
Impulsem do kupowania coraz większej liczby samochodów elektrycznych mogą być rządowe plany rozwoju elektromobilności. Mówią one o tym, że do 2025 po polskich drogach będzie jeździć milion samochodów elektrycznych.
- Bez ulg podatkowych dla przedsiębiorstw, bez dopłat i bez stacji ładowania tych samochodów, liczba aut elektrycznych się nie zwiększy - podkreśla Piotr Wielgus.
- Oczywiście czym innym są hybrydy, bo są to auta, które mają normalny zasięg, mogą jeździć wiele kilometrów. Sądzę, że przez najbliższe 10 lat wyraźnie będzie widać, że hybryda wypiera diesela z flot.
Okazją do rozmowy na temat rządowych planów i rozwoju rynku floty ekologicznej mają być I Międzynarodowe Targi Floty "EkoFlota: innowacje, ekologia, mobilność", które odbędą się 20 października w Warszawie.
- Podczas targów chcemy pokazać, jakie są obecnie dostępne samochody z napędem alternatywnym, jaka jest infrastruktura, jakie są innowacje. Na terenie wystawienniczym będą dostępne auta do testów, będzie można się przejechać, przetestować. Będzie też konferencja z gośćmi z całej Europy, którzy powiedzą, jak wyglądają rozwiązania w innych krajach, jakie rozwiązania są potrzebne, żeby floty hybdrydowe, samochody elektryczne były coraz bardziej popularne. Chcemy też porozmawiać w gronie ekspertów, także z przedstawicielami rządu o tym, jak wyglądają plany na najbliższe lata - zapowiada organizator targów.
Samochody hybrydowe i elektryczne są coraz częściej we flotach przedsiębiorstw taksówkowych, kurierskich czy flotach spółek z rynku finansowego i ubezpieczeniowego. Mocnym segmentem jest rynek autobusów elektrycznych i hybrydowych.
Karolina Mózgowiec