Przyszłość wielkich miast. Co się zmieni po pandemii?
Czy jednak możemy mówić o świadomej odpowiedzialności konsumenckiej, czy to sytuacja, jaką mamy teraz, wymusza na konsumentach zmianę nawyków?
- Obecne zmiany nawyków konsumenckich najczęściej wynikają z okoliczności zewnętrznych. Na przykład coraz więcej kupujemy suplementów diety, bo jest grupa konsumentów, która myśli, że dzięki temu bardziej się uodporni przed ewentualnym zachorowaniem - mówi psycholog.
18:13 _PR4_AAC_czat_all_ 2020_11_10-15-07-53.mp3 Czy nauczyliśmy się podejmować odpowiedzialne decyzje konsumenckie? (Czat Czwórki/Czwórka)
Według badań zleconych przez Banki Żywności wynika, że około 27 procent badanych zmieniło swoje zwyczaje, jeżeli chodzi o robienie zakupów. Aż 82 procent respondentów deklarowało, że zakupy w czasach pandemii robi rzadziej, co nie oznacza, że kupujemy mniej, bo aż 47 procent robi większe zakupy niż zazwyczaj.
- W sytuacji zagrożenia odzywają się te najbardziej pierwotne instynkty i efekt gromadzenia i robienia zapasów jest tego przykładem – mówi gość audycji. - Jest to również efekt podświadomości zbiorowej, która jest przekazywana z pokolenia na pokolenie. Zapasy robili nasi dziadkowie w czasie okupacji, która była dla nich traumatycznym przeżyciem, robimy teraz my.
Sprawdź także:
Jednak z przeprowadzonych badań wynika również coś pozytywnego. - Więcej gotujemy, przygotowujemy nowe potrawy i kreatywnie wykorzystujemy to, co mamy w lodówce - mówi kolejny gość audycji Marek Borowski, prezes Banków Żywności. - To są działania, które z naszego punktu widzenia są bardzo pożądane bo wówczas mniej żywności marnuje się i wykorzystujemy ją zdecydowanie lepiej.
Na razie trudno przewidzieć czy zmiany będą trwałe i czy po pandemii konsumenci będą wracać do starych zachowań, czy też wprowadzone modyfikacje zostaną z nami.
- Będą grupy, które odreagują i wrócą do swojego poziomu konsumpcji, a jak będą mieli środki nabywcze będą jeszcze więcej kupować - tłumaczy dr Paweł Wójcik. - Będą też grupy świadome ekologicznie, które - jeśli chodzi o tak zwany superkonsumpcjonizm czy hedonizm - ograniczenia wprowadzały już przed zarazą. Pandemia wzmocniła u nich ten trend i będą go kontynuowały w swoich zachowaniach, czyli mniej kupowały tak zwanych rzeczy przyjemnościowych. Myślę, że ciekawostką będzie to, że konsumenci jeszcze bardziej się zróżnicują, jeżeli chodzi o wzory zachowań.
***
Tytuł audycji: Czat Czwórki
Prowadzi: Piotr Firan
Materiał przygotował: Szymon Majchrzak
Goście: Aleksandra Tomczyk (fundacja wspierająca Fair Trade Panga), dr Paweł Wójcik (psycholog, badacz zachowań konsumenckich UW), Marek Borowski (Prezes Banków Żywności)
Data emisji: 10.11.2020
Godzina emisji: 15.08
aw