Dlaczego pociąg "stuka" podczas jazdy?
Elektryczne autobusy wymagają obsługi zupełnie innej niż tradycyjne spalinowe pojazdy - między innymi stawiania specjalnych ładowarek czy dbania o ich baterie. Na tle innych autobusów wyróżnia je napis "Jestem elektryczny" i to, że są wyższe.
09:20 Czwórka/TOP autobusy elektryczne 15.09.2021.mp3 Antoni Mroczek kierownik oddziału przewozów nr 4 Stalowa opowiada o autobusach elektrycznych (TOP/Czwórka)
- Autobus elektryczny w porównaniu do konwencjonalnego jest podwyższony o spojlery, które przykrywają baterię i wszystkie urządzenia, które znajdują się na dachu - mówi Antoni Mroczek, kierownik oddziału przewozów z zajezdni Stalowa. - Mamy dwa pakiety bateryjne zlokalizowane na dachu i dwa na tyle autobusu. Wszystkie urządzenia, które służą do sterowania pojazdem, do jego zasilania, i klimatyzacja znajdują się na dachu.
Pojemność baterii autobusu wystarcza na przejechanie po ulicach miasta 100 km. Autobus jest wyposażony w układ rekuperacji i duże znaczenie ma technika jazdy kierowcy, pozwala ona na dłuższy lub krótszy przebieg pojazdu.
Autobus elektryczny jest dość dynamiczny i cichy. - Pojazd nie emituje hałasu, nawet są montowane specjalne brzęczyki, które wyzwalają hałas, tak, żeby pasażerowie mogli usłyszeć, że autobus się porusza - tłumaczy rozmówca Macieja Wójcika.
Parkingi podziemne - świetna, choć unikana, alternatywa
Zobacz także:
Kierowcy podczas swojej pracy również testują autobusy. - Pojazdy są w dalszym ciągu na etapie wprowadzania, dużo się uczymy, poznajemy i ćwiczymy - mówi Antoni Mroczek. - Współpracujemy z producentami pojazdów i producentami wszystkich układów, które są wykorzystywane do eksploatacji autobusu. Wszyscy zbierają doświadczenie i tam, gdzie jest potrzeba, modyfikują.
Jak się ładuje takie autobusy? Autobus po zakończeniu pracy jest powoli ładowany za pomocą stacjonarnej wtyczki pluginowej. Na mieście autobus również ma dostęp do źródeł ładowania. - Na trasie następuje kompensacja baterii, bateria jest przygotowana do szybkiego ładowania na ładowarkach pantografowych - tłumaczy specjalista. - Można z nich skorzystać w trakcie dnia, podczas postoju. Ładowanie trwa ok. 30 minut. Autobus prowadzi się bardzo delikatnie, a całe jego sterowanie odbywa się za pomocą przycisków elektrycznych.
***
Tytuł audycji: TOP - Trochę Optymizmu Popołudniem
Prowadzi: Jan Olejniczak
Materiał: Maciej Wójcik
Gość: Antoni Mroczek (kierownik oddziału przewozów nr 4 Stalowa)
Data emisji: 15.09.2021
Godzina emisji: 18.15
aw/pj