Ceny paliw szaleją. Jak jeździć, by auto paliło mniej?

Ostatnia aktualizacja: 18.11.2021 20:15
Niezależnie od tego, jaka cena widnieje na dystrybutorze, pewna grupa kierowców zawsze będzie narzekała na to, ile muszą zapłacić za paliwo. Dziś jednak, patrząc na ceny benzyny czy ropy, za głowę łapie się każdy z nich.
Kluczem do ecodrivingu jest styl naszej jazdy. By spalać mniej paliwa powinniśmy jeździć płynnie.
Kluczem do ecodrivingu jest styl naszej jazdy. By spalać mniej paliwa powinniśmy jeździć płynnie.Foto: Shutterstock.com/ThePowerPlant

shutterstock autostrada auta ruch korek 1200.jpg
"Czarne skrzynki" w autach. Krok w stronę bezpieczeństwa?

Od kilku tygodni mamy do czynienia z podwyżkami cen za paliwo. Od kilku tygodni bite są rekordy cen, nienotowane od 8-9 lat - mówi Mariusz Michalak z portalu motofakty.pl. - Ostatnio z takimi cenami mieliśmy do czynienia w 2012 roku - dodaje.


Posłuchaj
07:02 czwórka top 18.11.2021.mp3 Co składa się na cenę paliwa i jak jeździć, by spalać mniej? (TOP - Trochę Optymizmu Popołudniem/Czwórka)

Co jest w tej cenie? 

Warto wiedzieć, co składa się na cenę paliwa do naszego auta. - Gdy mówimy o finalnej cenie paliwa, którą widzi kierowca, podjeżdżając na stacje paliw, to trzeba wiedzieć, że w Polsce VAT, akcyza, opłata paliwowa i opłata emisyjna stanowią ponad połowę ceny paliwa - wyjaśnia ekspert. Druga część to dopiero cena za samo paliwo - dodaje.

W przypadku ceny benzyny opłata netto to 41 procent, reszta to VAT, akcyza, opłata paliwowa i opłata emisyjna, marża rafinerii i stacji paliw. Podobnie w przypadku oleju napędowego - cena netto to 44 procent, a cena netto LPG to 52 procent Mariusz Michalak

Ceny paliwa są wysokie wszędzie. - Mamy tu do czynienia z sytuacją na rynkach globalnych, mówimy o całym świecie - wyjaśnia rozmówca Czwórki. - To nie tylko polskie zjawisko.

Czytaj także:

Jak spalać mniej?

Skoro na ceny paliwa nie możemy wpływać bezpośrednio, to warto zadbać o to, by zużywać go mniej. Warto jeździć ekonomicznie i ekologicznie. Jak zaznacza Mariusz Zmysłowski z autokult.pl są dwa aspekty takiej jazdy. - Jeden z nich - o nim się mówi częściej - to oszczędzanie paliwa. Drugi aspekt to ten eksploatacyjny - mniejsze zużycie sprzęgła, skrzyni biegów i innych podzespołów – wymienia.

Kluczem do ecodrivingu jest styl naszej jazdy. By spalać mniej paliwa, powinniśmy jeździć płynnie. - W mieście nie jest to proste – zauważa ekspert. - Należy utrzymywać duży dystans przed poprzedzającym nas samochodem, wtedy będziemy mieć dużo miejsca na zahamowanie silnikiem lub wyjście na luz. Będziemy mieli więcej miejsca na zmianę pasa, na obserwację sygnalizacji świetlnej przed nami. Samochody, które pojadą szybko, gwałtownie przyspieszą, dużo wcześniej zatrzymają się na sygnalizacji, do której my dojedziemy, być może, akurat gdy pojawi się zielone - podpowiada. - W trasie powinniśmy utrzymywać stałe tempo - dodaje.

Czytaj także:

Ważna dla ekologicznej i ekonomicznej jazdy jest również zmiana biegów. - Duże znaczenie ma ruszanie z miejsca i zmiana biegów - podkreśla Mariusz Michalak z portalu motofakty.pl. - Powinniśmy ruszać zaraz po przekręceniu kluczyka. Po ruszeniu szybko powinniśmy wbić dwójkę. Szkoły ecodrivingu mówią, że trójkę możemy wbić przy 30-50 km/h, czwórkę przy 40-50, a na piątkę wystarczy 50 km/h.

Jeśli mamy nowoczesne auto i chcemy oszczędzić paliwo, to warto zwracać uwagę na wskazania, które wyświetlane są na desce rozdzielczej. Kolejnym aspektem jest też ciśnienie w oponach. Jeśli dobierzemy je odpowiednio do obciążenia pojazdu, to pozwoli nam to jeździć z mniejszymi oporami toczenia.

***

Tytuł audycji: TOP - Trochę Optymizmu Popołudniem

Prowadzi: Jan Olejniczak

Materiał przygotował: Mateusz Kulik

Data emisji: 18.11.2021

Godzina emisji: 18.15

pj

Czytaj także

Pieszymi jesteśmy codziennie. Kierowcami jednak też bywamy

Ostatnia aktualizacja: 20.10.2021 20:55
Liczba samochodów z roku na rok rośnie. Niestety miejska przestrzeń nie jest z gumy, a zatory uliczne tylko się zwiększają. Samorządy prześcigają się we wprowadzaniu rozwiązań, które rozładują korki, ale też zachęcą do przemieszczania się po mieście komunikacją miejską czy pieszo.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Wiaty przystankowe - nowoczesne, ale czy bardziej funkcjonalne?

Ostatnia aktualizacja: 18.11.2021 11:30
Przystanki transportu publicznego są coraz bardziej bardziej zaawansowane technologicznie. Oprócz zwykłych ławek mają wygodne podparcia, do tego ładowarki, a zamiast tradycyjnych rozkładów - te z zastosowaniem e-papieru. Na dachu - panele fotowoltaiczne lub rośliny. Czy jednak wiaty przystankowe zawsze spełniają swoją funkcję, jaką jest ochrona pasażerów przed niesprzyjającymi warunkami atmosferycznymi?
rozwiń zwiń