Nie tylko tunel na Zakopiance. "Powstają nowoczesne konstrukcje pod ziemią"

Ostatnia aktualizacja: 23.11.2022 12:45
- Tunel pod Zakopianką jako pierwszy w Polsce posiada system ostrzegania także dla osób głuchoniemych. To nie jedyna supernowoczesna konstrukcja na polskich drogach - mówiła dr inż. Natalia Schmidt-Polończyk z Akademii Górniczo-Hutniczej.
Tunel na Zakopiance od strony miejscowości Naprawa
Tunel na Zakopiance od strony miejscowości NaprawaFoto: PAP/Grzegorz Momot

5 lat i 7 miesięcy - tyle trwała budowa nowej trasy na Zakopiance. Dwunawowy tunel, wydrążony w masywie górskim pod Luboniem Małym, ma ponad 2 km długości, a przejeżdża się przez niego w niecałe dwie minuty. Do stworzenia tej konstrukcji wykorzystano niemal 50 tys. ton stali, 180 ton ładunków wybuchowych i 600 tys. metrów sześciennych betonu.

Jak tłumaczyła dr inż. Natalia Schmidt-Polończyk z Akademii Górniczo-Hutniczej, to niezwykle nowoczesna trasa. - Jednym z systemów, które tu zainstalowano, jest wideodetekcja dualna. To system umożliwiający obserwację wszystkich zdarzeń drogowych zarówno w normalnych warunkach - do tego służy jeden obiektyw kamery, jak i w termowizji - wyliczała ekspert. - Kolejny to system zróżnicowania ciśnień. Jeśli w jednej nawie dojdzie do pożaru, uciekamy do drugiej. Korzystamy wówczas z przejścia ewakuacyjnego, w którym są wentylatory i uniemożliwiają przedostanie się dymu do drugiej nawy - tłumaczyła.

Inwestycja, warta ponad miliard złotych, wyposażona jest m.in. w 240 czujników pożarowych i ręczny system informowania dyspozytorni i straży pożarnej. Jak tłumaczyła gość Czwórki, większość kolejnych tuneli w naszym kraju budowanych jest w ten sposób i z wykorzystaniem nowoczesnych technologii.

Posłuchaj
03:42 _PR4_AAC 2022_11_23-08-38-35.mp3 Nowoczesne tunele w Polsce - mówi dr inż. Natalia Schmidt-Polończyk (Pierwsze słyszę/Czwórka) 

- Zaczęliśmy rozwijać infrastrukturę tunelową z wykorzystaniem najnowocześniejszych technologii - mówiła dr inż. Natalia Schmidt. - Czeka nas ogromna inwestycja na S19, właśnie został także skończony - jest na etapie wyposażania - tunel 1,4 km w Świnoujściu, który przechodzi pod wodą, mamy też 5-kilometrowy tunel w Szczecinie, dwa tunele w Warszawie i tunel pod Wzgórzem Św. Bronisławy w Krakowie - wyliczała gość Czwórki. 

Posłuchaj także:

***

Tytuł audycji: Pierwsze słyszę

Prowadzący: Kamil Jasieński

Materiał przygotowała: Oliwia Krettek

Data emisji: 23.11.2022 

Godzina emisji: 08.40

kd/kor

Czytaj także

Młodzi w grupach rekonstrukcyjnych. Co ich przyciąga?

Ostatnia aktualizacja: 10.11.2022 12:00
Święto Niepodległości można obchodzić na wiele sposobów, jednym z nich jest udział w historycznej inscenizacji grup rekonstrukcyjnych. Sprawdzamy, skąd u ich członków wzięło się zainteresowanie historią i czym jest dla nich Święto Niepodległości.
rozwiń zwiń