Mowa o moście Zygmunta Augusta, który, w czasach gdy powstał, był konstrukcyjny majstersztyk. Istniał w latach 1573–1603. Jego budowę rozpoczął Zygmunt August, a po jego śmierci, kończyła Anna Jagiellonka, nie szczędząc prywatnych środków.
- W XVI wieku była to najdłuższa przeprawa tego typu w Europie i najprawdopodobniej na świecie - mówi Wojciech Karwowski, adiunkt w Zakładzie Mostów na Politechnice Warszawskiej. - 5 kwietnia 1573 roku otwarto most. W 1582 roku dodano do niego bramę murowaną - chodziło o względy bezpieczeństwa. Ta brama wciąż istnieje - to Stara Prochownia przy ulicy Mostowej - dodaje.
ZOBACZ WIĘCEJ Sto wynalazków na stulecie >>>
Most miał 22 przęsła, 18 z nich na podporach stałych, a 4 to przęsła ruchome oparte na podporach łyżwowych, by można było przepuszczać statki. Most miał długość pół kilometra i bardzo ciekawą konstrukcję. Jakie rozwiązanie zastosował jego projektant, Erazm Giotto z Zakroczymia? Co było najtrudniejszym elementem konstrukcyjnym? I jak kra pokonała most? O tym w nagraniu z cyklu "100 na 100".
***
Tytuł audycji: Zaklinacze czasu
Prowadzi: Anna Hardej, Jakub Jamrozek
Gość: Wojciech Karwowski (adiunkt w Zakładzie Mostów na Politechnice Warszawskiej)
Data emisji: 10.02.2018
Godzina emisji: 14.42
pj/kd