Płocki Audioriver Festival ogłosił pierwszych artystów w swoim line-upie, przy okazji zapowiadając zmiany organizacyjne imprezy, kierując się opiniami festiwalowiczów.
Ostatni weekend lipca wpisał się już na dobre w kalendarz jako najważniejsze święto muzyki elektronicznej w Polsce. Nie inaczej będzie w nadchodzącym roku - Audioriver Festival zawita do Płocka między 28-30.07. W zeszłe wakacje, po pandemicznej przerwie, festiwal wrócił świętować swoje 15-lecie w pełnej formule, prezentując świetny line-up międzynarodowych i lokalnych artystów. Tego samego, a nawet jeszcze więcej można się spodziewać po najbliższej edycji.
Kogo usłyszymy na Audioriver Festival 2023?
Wśród pierwszych ogłoszonych wykonawców znalazła się VTSS, jedna z najciekawszych polskich artystek ostatnich lat, czołowa producentka jeszcze niedawno kojarzona głównie z szeroko rozumianym techno, dzisiaj jednak jej twórczość odważnie wykracza poza ramy tego gatunku. VTSS to DJ-ka znana ze swoich energetycznych i ekspresyjnych występów. Ostatnio na Audioriver grała w 2019, lecz od tamtego czasu jej gwiazda zdążyła jeszcze mocniej rozbłysnąć. Obecnie wydaje m.in. w renomowanym Ninja Tune i podbija świat muzyki elektronicznej.
VTSS | Boiler Room x Dekmantel Festival 2022 / YouTube: Boiler Room
8Kays to projekt, za którym stoi ukraińska producentka i DJ-ka Irina Shvydka, w którym eksploruje różne gatunki elektroniki opartej o rozbudowane i głębokie melodie oraz solidny groove. Utwory 8Kays wydają tak znaczące na rynku wytwórnie jak Afterlife czy Renaissance.
Na Audioriver 2023 pojawią się również 999999999, duet tworzący w awangardzie sceny hard techno. W projekcie tym, zarówno w studio jak i na scenie, bezkompromisowość muzyki maszynowej zderza się z nieprzewidywalnością improwizacji, tworząc nieustannie zmieniającą się, energetyczną siłę napędową. Jednak to dzięki live actom 999999999 tak naprawdę zyskali swoją reputację świetnych muzyków. Podczas występów na żywo korzystają jedynie z hardware’u i wytwarzają energię, która jest w stanie rozgrzać największe światowe imprezy techno.
999999999 (Live) | Boiler Room Paris: Possession / YouTube: Boiler Room
Desiree przeszła drogę od południowoafrykańskiej wschodzącej gwiazdy do DJ-ki rozpoznawalnej na arenie międzynarodowej. Artystka wchłonęła esencję Thoma Yorke'a, Atoms for Peace, Gui Borrato i Jona Hopkinsa, dostarczając przy tym eklektyczne, ale przystępne sety, do których nie sposób nie tańczyć. W swoich występach Desiree odwołuje się do afrykańskich korzeni, zachowując jednocześnie niezachwianą wierność podstawom techno. Artystka działa również na rzecz widoczności grup niedoreprezentowanych oraz wspiera kobiety i osobowy queerowe w rozwijaniu umiejętności DJ-skich.
Mając za sobą ponad dwie dekady doświadczenia jako DJ, producent i właściciel wytwórni, można uznać Coco Bryce za doświadczonego weterana w świecie tanecznej muzyki uptempo. Wraz z rozwojem nowej fali jungle, Coco Bryce stał się jednym z najbardziej rozchwytywanych producentów tego gatunku i choć jego twórczość jest mocno zróżnicowana, sam mówi: "Cieszę się, że poszedłem tą drogą, ponieważ jest to rodzaj muzyki, który najbardziej lubię tworzyć".
Coco Bryce | Boiler Room Festival | Day 3: Bass / YouTube: Boiler Room
Job Jobse w swoich setach miesza wiele różnorodnych gatunków, m.in. deep house, disco, house i trance z domieszką klasyków. Job Jobse to pierwszy z artystów, który zagra na niedzielnym Sun/Day.
Krakota to artysta, który od ponad dekady zajmuje się miksem i produkcją drum'n'bass. Jego oddanie sprawiło, że przyjęły go z otwartymi ramionami uznane labele takie jak Hospital Records, DNBA czy Sleepless Music. Krakota dobrze wie, jak rozpalić tłumy.
Tengu, inaczej Chris Merison, to producent muzyki bass/garage oraz drum’n’bass z angielskiego Brighton. Ma na koncie ogromny dorobek muzyczny – wydawał w tak uznanych labelach jak UKF, Crucast, Yosh, Southpoint czy Four40. Artysta odcisnął piętno na scenie basowej dzięki swoim charakterystycznym brzmieniom i melodiom. Tengu lubi zaskakiwać i włączać w swoje DJ sety odrobinę nostalgii.
Pierwsze ogłoszenie line-upu domykają Zuchy, czyli wrocławsko-berliński duet didżejsko-producencki powiązany z The Very Polish Cut Outs. W swoich setach łączą breakbeat, house i techno, wplatając w to raz po raz stare polskie piosenki.
Fisz Emade Tworzywo - Za Mało Czasu (Zuchy Dance Dub) / YouTube: FISZ EMADE TWORZYWO
Tuż po ostatniej edycji organizatorzy udostępnili ankietę, w której dali uczestnikom przestrzeń do oceny festiwalu. Dziś, Audioriver zapowiada zmiany, które są odpowiedzią na otrzymane słowa. Czego można się spodziewać?
- Na pewno planujemy więcej elementów, które będą współtworzyły dzienną odsłonę Audioriver: stref chillu, dekoru, scenografii i popołudniowych scen. Dodatkowo, teren naszej imprezy jeszcze bardziej przesuniemy nad piękny Zalew Sobótka i zaprezentujemy nowy układ scen, który pozwoli lepiej pogodzić tych, którzy lubią się bawić aż do rana, i tych, którzy wolą tańczyć w pełnym słońcu. Właśnie dla tej drugiej grupy powstaną sceny dzienne, grające już od południa. Planujemy setki metrów kwadratowych zadaszeń i utwardzone podesty pod scenami. Te pomogą nam uchronić się przed ewentualnym deszczem, który w zeszłym roku próbował popsuć nam zabawę - mówi Piotr Orlicz-Rabiega, szef i organizator Audioriver.
Organizatorzy ogłaszają nowe otwarcie w podejściu do muzyki bassowej. W 2023 roku będą działać dwie sceny, na których znajdzie się miejsce nie tylko dla d’n’b, ale i dla takich gatunków jak nu breaks, jungle, UK bass, dubstep, garage czy grime. Dodatkową nowością jest fakt, że dwie sceny bassowe będą działały w formule tzw. takeoverów. Oznacza to, że część slotów będzie kuratorowana przez polskich promotorów tej muzyki. To sposób na przedstawienie publiczności rodzimej sceny bassowej i artystów reprezentujących różnorodne nisze z tego bardzo pojemnego gatunku. To także ukłon Audioriver w stronę twórców lokalnej sceny niskich częstotliwości i ich słuchaczy. Pierwszym ogłoszonym partnerem jest kolektyw 175 BPM – zagrają: Ginee, adamformat./, Buhhaj.
mat. prasowe, AŚ