Z roku na rok coraz więcej wiemy o ekologii, coraz częściej o niej myślimy i działamy w trosce o naszą planetę, kraj i małe ojczyzny. Ekologiczne trendy wchodzą przebojem w każdą dziedzinę naszego życia, a konsumenci skracają kąpiele - by nie marnować wody, segregują śmieci - by recyklingować surowce, ograniczają zakupy i angażują się w proekologiczne akcje.
Jak przekonywała gość Czwórki, w 2023 roku bycie eko, transparentność i lokalność będą liczyły się jeszcze mocniej, a jednym z głównych trendów będzie ecodesign, m.in. na rynku opakowań. - Opakowanie ekologiczne to takie, w trakcie którego produkcji do minimum ograniczone zostały negatywne dla środowiska skutki, i któremu potem możemy dać drugie życie - wyliczała gość Czwórki. - Może to być opakowanie z recyklingu albo materiałów biodegradowalnych. Kolejnym rozwiązaniem jest upcykling, czyli alternatywne zastosowanie opakowań: pudełko po butach może być legowiskiem dla kota, albo domkiem dla lalek czy, odpowiednio pomalowane, planszówką - wyliczała.
Zdaniem Beaty Grosickiej, w promowaniu marek dbanie o środowisko jest jednym z podstawowych elementów. - Opakowanie to taki cichy sprzedawca, który mówi do konsumenta z półki: "kup mnie". To wizytówka produktu - podkreślała ekspert. - Dawniej opakowanie miało na celu wyłącznie ochronę produktu, dziś jest też nośnikiem wartości, które idą za marką, i tego, co chce ona przekazać swoim odbiorcom - wyliczała.
23:44 czwórka ekologia_PR4_AAC 2023_01_20-15-16-22.mp3 Trendy w ekologii 2023 - ekologiczne opakowania (Ratujemy świat/Czwórka)
Dlatego istotny jest tzw. zrównoważony packaging, co oznacza, że w opakowaniu znaczenie ma kolor, wielkość, kształt, ale także to, w jaki sposób zostało wyprodukowane. - Badania wskazują, że stajemy się coraz bardziej świadomi pod względem ekologicznym. Ważne jest tworzenie produktów o niskim wpływie na środowisko, choć cena wciąż jest dla nas priorytetem - mówiła gość Czwórki. - Część opakowań mogłaby oczywiście zostać zupełnie wyeliminowana, są po prostu zbędne - mówiła Beata Grosicka.
Jako konsumenci mamy ogromny wpływ na to, w jaki sposób producenci się z nami komunikują i - przede wszystkim - jak działają. - Możemy wywierać presję, by wartości, które dane marki promują, były zgodne z naszą wizją świata. Idąc dalej: jeśli w którymś przypadku za słowami nie idą czyny, konsumenci mogą to wytykać firmom, głośno o tym mówić - wyliczała.
Posłuchaj także:
Istotne jest więc nie tylko to, w jaki sposób produkowane jest opakowanie danego produktu, ale także, co stanie się z nim po tym, gdy produkt zostanie już wykorzystany. - Może być problemem, gdy po prostu staje się odpadem - mówiła ekspert. - Dziś funkcjonuje już taki trend, że jeśli za marką nie idą prośrodowiskowe wartości, konsumenci z niej rezygnują - podkreślała.
***
Tytuł audycji: Ratujemy świat
Prowadzi: Kasia Dydo
Gość: Beata Grosicka (GlobalSM)
Data emisji: 20.01.2023
Godz. emisji: 15.10
kd/kor