Logo Polskiego Radia
Jedynka
Marlena Borawska 17.08.2010

Paradoks Boscha

Obrazy niderlandzkiego malarza są reprodukowane równie często jak Leonarda da Vinci i Rembrandta.
Chrystus dźwigający krzyż, ok. 1515-1516Chrystus dźwigający krzyż, ok. 1515-1516 źr. Wikipedia
Posłuchaj
  • Posłuchaj audycji "Spotkanie z mistrzami" z udziałem prof. Jerzego Miziołka
Czytaj także

Gościem audycji "Spotkanie z mistrzami" był profesor Jerzy Miziołek, znany polski historyk sztuki.

Pretekstem do rozmowy z wybitnym znawcą był niedawno wydany album będący monografią twórczości Hieronima Boscha.


Album niemieckiego historyka jest wynikiem badań jakie przeprowadził na temat twórczości niderlandzkiego malarza. Profesor Miziołek sugeruje, że zadanie nie było łatwe - Problem z Boschem polega na tym, że my bardzo mało o nim wiemy - stwierdził gość "Spotkania z mistrzami".

Co zatem wiemy o Hieronimie Boschu? Do tej pory nieznane były nawet daty urodzenia i śmierci malarza. Profesor Miziołek przypuszcza, że Bosch umarł po roku 1516.

Analizując osobę Hieronima Boscha profesor stwierdza, że musiał on być człowiekiem uczonym, albo miał obok siebie jakiegoś uczonego teologa, kogoś kto świetnie znał pisma świętego Augustyna.

W swojej twórczości Bosch nad wyraz często odnosił się do grzeszności i niedoskonałości człowieka. Z historycznych doniesień wynika, że w pewnym momencie był podejrzewany o heretyckie ideologie.

Jednak coraz częściej badacze jego twórczości skłaniają się ku twierdzeniu, że jego sztuka odzwierciedla wierzenia jego czasów i jest spójna z literaturą dydaktyczną i kazaniami późnego średniowiecza.

Z badań jakie przeprowadził profesor Miziołek wynika, że obrazy Boscha są reprodukowane równie często jak Leonarda da Vinci i Rembrandta, co jego zdaniem jest "swoistym paradoksem".

Więcej o sposobach interpretacji i złożonej symbolice dzieł niderlandzkiego malarza w audycji "Spotkanie z mistrzami" z udziałem prof. Jerzego Miziołka.



(mb)