Logo Polskiego Radia
Jedynka
Andrzej Gralewski 15.10.2011

Dlaczego piloci się mylą?

Sprawdzamy, czy złudzenia wzrokowe wpływają na dezorientację pilota w przestrzeni i czy mogą być przyczyną błędnie podejmowanych decyzji w powietrzu.
Dlaczego piloci się mylą? Glow Images/East News

Piloci nie są odporni na złudzenia wzrokowe – wynika z naukowego raportu psychologów Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej. Czy wiek kapitana statku powietrznego wpływa na jego sprawność w czasie lotu? Każdy, kto widział kokpit samolotu pasażerskiego albo wojskowego MiG-a 29 czy Su-22 pamięta mnogość przyrządów, mierników, przełączników czy kontrolek.

Pilot w ciągu jednej minuty może maksymalnie do 120 razy przenieść uwagę z przyrządu na przyrząd, przeznaczając na operację 0,5 sekundy. Czy ilość informacji pochodzących z aparatury pokładowej informującej o sprawności urządzeń, układów uzbrojenia i pilotowania oraz ograniczeń eksploatacyjnych samolotu nie przekracza bariery percepcyjnej ludzkiego mózgu?

Zobacz lądowanie samolotu pasażerskiego Boeing 767 z kabiny pilotów.

Przyrost informacji, które pilot musi przetworzyć w czasie lotu, powoduje u niego zwiększenie napięcia emocjonalnego. Jeśli dopływ informacji jest większy niż 5 b/s, pilot nie nadąża z ich analizą, a poziom stresu rośnie u niego lawinowo. Łatwo wyobrazić sobie, jak w takich warunkach zmniejsza się bezpieczeństwo prowadzenia maszyny, głównie w czasie lądowania czy lotu koszącego np. w samolotach wojskowych.

Jak wynika z badań, pilot przetwarza zarówno informacje docierającego z jego własnego ciała, jak i z kokpitu samolotu, ale i z tego, co dzieje się w atmosferze (pogoda czy zmiany ciśnienia). Jeśli lotnik nie poradzi sobie z analizą i konfliktem poznawczym "przyrządy-ciało", a jeszcze ulegnie dodatkowo dezinformacyjnym sygnałom czy złudzeniom wzrokowym, może popełnić groźny w skutkach błąd w pilotażu.

W audycji opowiadamy o tych badaniach, które mają pomóc zarówno w procesie rekrutacji do zawodu pilota, jak i w treningu dezorientacji przestrzennej u młodych pilotów lotnictwa wojskowego oraz cywilnego (np. prywatne awionetki).

W audycji biorą udział eksperci: dr Hanna Bednarek – Uniwersytet Łódzki i Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej, specjalistka z dziedziny psychologii poznawczej i lotniczej, płk dr Krzysztof Kowalczuk – lekarz z Wojskowego Instytutu Medycyny Lotniczej i pilot mjr Marek Gąsik.

Rozmawiał Artur Wolski.

(ag)