Logo Polskiego Radia
Jedynka
Andrzej Gralewski 21.12.2012

Autostrady donikąd. Polski patent na remonty dróg

Dziś na budowach dróg i autostrad, które zostały przerwane z powodu ogłoszenia upadłości bądź zerwania umów nic się nie dzieje. Konstrukcje, których budowę rozpoczęto, niszczeją. Czy za pół roku nie okaże się, że realny koszt budowy będzie znacznie wyższy niż pierwotnie zakładano?
Most Grota-Roweckiego w WarszawieMost Grota-Roweckiego w WarszawieWikimedia Commons CC/Hiuppo
Posłuchaj
  • "Jak po moście Grota-Roweckiego" - reportaż Marka Czarkowskiego
Czytaj także

Sprawa budowy dróg w Polsce stała się domeną prawników, a nie inżynierów. Takie jest ogólny wydźwiek wypowiedzi bohaterów reportażu. Przykładem jest sprawa remontu stołecznego mostu Grota-Roweckiego, który jest częścia trasy S-8 i ma przejąć ruch tranzytowy z autostrady A 2 na północ i wschód.

Przetarg ślimaczy się już od roku.W zależności od tego kogo się pyta, mówi się o remoncie lub rozbudowie. Przetarg trzeba było powtórzyć. Jak cały remont nie skończy się w terminie to grozi Warszawie przepadek ok. dwóch miliardów złotych unijnego dofinansowania.

Przetarg jest świetnym przykładem tego, jak działa system zamówień publicznych w drogownictwie. Dyskutowali o tym w studiu radiowej Jedynki Rafał Bałdys, członek zarządu Zwiążku Pracodawców Branzy Usług Inżynierskich, Tomasz Stein, prezes zarządu spółki Sisleplain oraz autor reportażu. Mimo zaproszenia, do studia nie przyszedł przedstawiciel GDDKiA.

Uczestnicy dyskusji wskazywali na ułomności polskiego prawa, które jest bardziej skomplikowane i restrykcyjne niż unijne. Co więcej, Unia wskazała, że nasze prawo trzeba zmienić i dostosować do unijnych przepisów. A inżynierowie narzekają, że nikt ich nie słucha, nikt nie liczy się z ich zdaniem.

Dyskusję prowadził Jerzy Zawartka.

"Jak po moście Grota-Roweckiego" - reportaż Marka Czarkowskiego.