Logo Polskiego Radia
Jedynka
Agnieszka Szałowska 27.12.2013

Beata Tyszkiewicz czyta losy Toli Mankiewiczówny

Tola Mankiewiczówna była jedną z najpopularniejszych aktorek i piosenkarek dwudziestolecia międzywojennego. Autentyczną gwiazdą II Rzeczpospolitej. To ona wyśpiewała takie hity jak "Odrobinę szczęścia w miłości" czy "Powróćmy jak za dawnych lat".
Beata TyszkiewiczBeata TyszkiewiczPAP/TVP/Ireneusz Sobieszczuk
Posłuchaj
  • "Tola Mankiewiczówna. Jak za dawnych lat" - odcinek 1.
  • "Tola Mankiewiczówna. Jak za dawnych lat" - odcinek 2.
  • "Tola Mankiewiczówna. Jak za dawnych lat" - odcinek 3.
  • "Tola Mankiewiczówna. Jak za dawnych lat" - odcinek 4.
  • "Tola Mankiewiczówna. Jak za dawnych lat" - odcinek 5.
  • "Tola Mankiewiczówna. Jak za dawnych lat" - odcinek 6.
  • "Tola Mankiewiczówna. Jak za dawnych lat" - odcinek 7.
  • "Tola Mankiewiczówna. Jak za dawnych lat" - odcinek 8.
  • "Tola Mankiewiczówna. Jak za dawnych lat" - odcinek 9.
  • "Tola Mankiewiczówna. Jak za dawnych lat" - odcinek 10.
  • "Tola Mankiewiczówna. Jak za dawnych lat" - odcinek 11.
  • "Tola Mankiewiczówna. Jak za dawnych lat" - odcinek 12.
Czytaj także

Choć jej artystyczny rodowód sięga opery, to jednak rewia, kabaret, musical, piosenka, radio i przede wszystkim film stały się jej pasją i sensem życia. Tola Mankiewiczówna "rozkręcała" polski show-biznes. Wchodziła do tego świata świetnie przygotowana, znakomicie wykształcona. Nie czekała na swojego odkrywcę. W tym nowym, rodzącym się szaleństwie, zwanym kulturą masową, była artystką w pełni ukształtowaną, świadomą swojej pozycji i roli, jaką miała odegrać. W okresie międzywojennym tak naprawdę odnajdujemy wszystko to, czym żyje dzisiejszy świat rozrywki. I może właśnie tym trzeba tłumaczyć jej nieobecność – na miarę talentu i dorobku – na powojennej polskiej scenie i w filmie.

W tonacji kina >>> Słuchaj na moje.polskieradio.pl

Dla polskich filmów muzycznych okres międzywojnia był znakomity. Ryszard Wolański opisywał już ten czas w książce o Henryku Warsie z pozycji kompozytora, czy Eugeniusza Bodo z pozycji aktora i gwiazdora. - Teraz okres ten będzie widziany oczami aktorki, ale też piosenkarki operowej i operetkowej, o czym wielu nie pamięta - mówił zapowiadając w Jedynce książkę o Mankiewiczównie .

Dziennikarz muzyczny opisał zarówno największe sukcesy, jak i powojenne losy Toli Mankiewiczówny.

W pełni wolnej Polski nie doczekała. Ludowa ojczyzna nie umiała, może nie chciała, a może po prostu nie była przygotowana do tego, aby dla gwiazdy tego formatu stworzyć odpowiednią oprawę i repertuar godne jej statusu i talentu.

Beata Tyszkiewicz: nie jestem bardzo rozrywkowa >>>

Zapraszamy do wysłuchania wybranych fragmentów książki "Tola Mankiewiczówna. Jak za dawnych lat". Czyta Beata Tyszkiewicz.

Ryszard Wolański – dziennikarz muzyczny, absolwent warszawskiej PWSM, przez wiele lat związany z polskim radiem i telewizją. Autor licznych reportaży i relacji z najważniejszych imprez i festiwali muzycznych. Pomysłodawca i autor edycji radiowej, cyklu telewizyjnego, pierwszego w kraju wydawnictwa multimedialnego oraz książki pod wspólnym tytułem Leksykon Polskiej Muzyki Rozrywkowej. Autor książek o tematyce muzycznej, stypendysta Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, STOART-u i ZAiKS-u, laureat licznych nagród za całokształt działań na rzecz popularyzacji polskiej muzyki rozrywkowej i jazzowej, m.in. nagrody TVP, ZAiKS-u, Gloria Artis oraz Klio 2010 za Już nie zapomnisz mnie. Opowieść o Henryku Warsie oraz nagrody TVP, Polskiego Radia i Instytutu Pamięci Narodowej w postaci tytułu historycznej książki roku 2012 dla opublikowanej przez REBIS biografii Eugeniusz Bodo "Już taki jestem zimny drań".

(asz)