Logo Polskiego Radia
Jedynka
Tomasz Owsiński 28.07.2014

Historia w smartfonie. Nauka nie musi być nudna!

Do nauczania historii powinno podchodzić się problemowo. Wówczas historia staje się nauką o polityce i społeczeństwie, z której można wyciągnąć analogie do dzisiejszych wydarzeń - uważa Rober Kostro, dyrektor Muzeum Historii Polski.
Nowoczesne metody nauczania dzieciNowoczesne metody nauczania dzieciGlow Images/East News

Dr Łukasz Michalski z Biura Edukacji Publicznej IPN szanse na takie nauczanie upatruje na trzech polach działania. Chodzi o edukację w placówkach szkolnych, ale też kulturalnych oraz poprzez kulturę masową. - W szkole, w której nauczyciele przekazują wiedzę w atrakcyjny sposób, choć w tym względzie trzeba mieć umiar. Szkoła to nie zabawa, tam przychodzimy się uczyć - podkreśla.

Zobacz serwis specjalny <<< Histroria >>>

Na większą swobodę mogą sobie pozwolić placówki kulturalne i edukacyjne. - Sukces Muzeum Powstania Warszawskiego tkwi nie tylko w nowoczesnym sposobie opowiadania  o historii powstania. To przede wszystkim szereg projektów i działań kulturalnych poza muzeum - powiedziała rzecznik placówki Anna Kotonowicz.

Z kolei stołeczny Dom Spotkań z Historią przygotowuje specjalną aplikację na smartfony, która będzie swoistym przewodnikiem po stolicy okresu kampanii wrześniowej. - Obrona Warszawy nie będzie suchym faktem historycznym, ale wydarzeniem opowiedzianym z perspektywy mieszkańców miasta - zapowiada Agnieszka Tomasińska z Domu Spotkań z Historią.

Niezwykle ważną rolę w podnoszeniu świadomości historycznej Polaków odgrywa kultura masowa. Warto przywołać popularny serial "Czas honoru” czy  najnowszy film Jana Komasy "Miasto '44" o Powstaniu Warszawskim.

Serwis specjalny POWSTANIE WARSZAWSKIE >>>

"Sygnały dnia" od poniedziałku do soboty od godz. 6 do 9. Zapraszamy do słuchania!

to/ag