Logo Polskiego Radia
Jedynka
Tomasz Jaremczak 29.10.2013

Pacjent-sługa, lekarz-pan. Feudalne stosunki w służbie zdrowia?

- Poszanowanie godności człowieka powinno być dla nas najważniejsze. Nie chodzi tylko o relacje pacjent-personel medyczny. Na szacunek powinno być miejsce na co dzień w naszym życiu - powiedziała w radiowej Jedynce Krystyna Barbara Kozłowska, Rzecznik Praw Pacjenta.
Pacjent-sługa, lekarz-pan. Feudalne stosunki w służbie zdrowia?Glow Images/East News
Posłuchaj
  • Rzecznik Praw Pacjenta, Krystyna Barbara Kozłowska, o stosunkach pacjent-lekarz (Jedynka/Cztery pory roku)
Czytaj także

Lawinowo rośnie liczba skarg pacjentów na traktowanie przez lekarzy. Tylko w zeszłym roku do Biura Rzecznika Praw Pacjenta trafiło 63 tys. takich spraw. - Nie świadczy to o tym, że w systemie ochrony zdrowia jest aż tak źle. Świadczy to o tym, że pacjenci są coraz bardziej świadomi swoich praw - stwierdziła Krystyna Barbara Kozłowska.

Skargi dotyczą najczęściej utrudnionego dostępu do dokumentacji medycznej. - U nas pacjenci uzyskują informację, na jaką podstawę prawną mogą się powołać. Czasami to wystarczy, czasami jednak musimy prowadzić postępowanie wyjaśniające - dodała Krystyna Barbara Kozłowska.

Nie brakuje jednak skarg dotyczących traktowania pacjentów przez lekarzy. Krystyna Barbara Kozłowska przyznała, że ma świadomość, iż nie wszyscy pacjenci mają racje w swoich roszczeniach. Czasami są one spowodowane ich chorobami lub nadwrażliwością. Jednak z drugiej strony lekarze nie powinni zwalać winy na system. - Procedury i przepisy nie zwalniają z myślenia i empatii, którą lekarze powinni okazywać innym ludziom - powiedziała Krystyna Kozłowska. Jak podkreśliła, empatia i zainteresowanie drugim człowiekiem powinno się mieścić w misji jaką jest zawód lekarza.

Zobacz też serwis na moje.polskieradio.pl: Z Jedynką zdrowiej

Zdaniem Krystyny Kozłowskiej traktowanie pacjentów przez lekarzy nadal pozostaje tematem tabu, choć środowisko medyczne zaczyna się otwierać, a nawet organizować szkolenia. - Występowałam do ministra zdrowa z propozycją,  by więcej czasu w nauce medycyny poświęcić na relacje z pacjentem. Trzeba umieć z nim rozmawiać. Mówić, mówić i jeszcze raz mówić. Zwracać uwagę na innego człowieka. Traktować pacjenta tak, jakby nie chciało się być traktowanym - powiedziała Kozłowska.

Ze sprawami dotyczącymi nieprawidłowego traktowania przez lekarzy możemy zwracać się do Biura Rzecznika Prawa Pacjenta. Bezpłatna infolinia działa pod nr telefonu 800-190-590, w godz. 9.00-21.00.

Zapraszamy do wysłuchania całej rozmowy Karoliny Rożej z Krystyną Barbarą Kozłowską.

"Cztery pory roku" na antenie Jedynki od poniedziałku do piątku między godz. 9.00 a 12.00.

tj