Logo Polskiego Radia
Jedynka
migrator migrator 04.02.2010

Eko-innowacje

Wśród firm zaangażowanych w program Czysty Biznes, aż 76% prowadzi działania proekologiczne ze względu na chęć obniżenia kosztów...

Eko-innowacje trafiają pod strzechy. O znaczeniu eko-innowacji świadczy fakt, że 63% ankietowanych przedsiębiorstw w ciągu ostatnich 3 lat, podjęło konkretne działania na rzecz środowiska. Jak wynika z badań przeprowadzonych przez Fundację Partnerstwo dla Środowiska wśród firm zaangażowanych w program Czysty Biznes, aż 76% prowadzi działania proekologiczne ze względu na chęć obniżenia kosztów. Kamil Olak:

Stosowanie ekologicznych rozwiązań po prostu zaczyna się opłacać – przyznaje Piotr Dudek, prezes jednej z firm budowlanych.

Piotr Dudek: - Poszukujemy takich rozwiązań, które pozwolą ograniczyć wpływ nowych działań, nowych inwestycji na środowisko. Dbamy o to, żeby te rozwiązania ekonomiczne przynosiły również obniżenie kosztów.

To, że coraz więcej firm deklaruje zainteresowanie ekologią potwierdza Joanna Węgrzycka z Fundacji Partnerstwo dla Środowiska.

Joanna Węgrzycka: - Jest to istotne i wpisane w strategię firmy. Wcześniej firmy postrzegały eko-innowacyjne rozwiązania jako możliwość głównie obniżenia kosztów działalności firmy, natomiast obecnie obserwowany jest pewien trend, eko-innowacyjne rozwiązanie jako pewien nowy produkt, nowa usługa, która buduje przewagę konkurencyjną firmy.

Już ponad połowa polskich przedsiębiorców deklaruje, że korzysta z eko-innowacyjnych rozwiązań ekologicznych.

Joanna Węgrzycka: - Najbardziej poszukiwane eko-innowacyjne rozwiązania są w obszarze gospodarki odpadami, dużo również stosuje jeżeli chodzi o zwiększenie efektywności energetycznej i oczywiście oszczędność wody i tego typu przedsięwzięcia.

Wprowadzenie ekologicznych technologii w polskich firmach było nieuniknione – przypomina Jakub Wróbel, ekspert z firmy doradczej Deloitte.

Jakub Wróbel: - Czasami jest to bezpośredni efekt i bezpośrednie założenie firm produkujących, czasami wynika to np. z tego, że urządzenia korzystają znacznie efektywniej z energii, że potrafią się wyłączyć na jakiś czas, nie być cały czas aktywne.

Poza tym rynek wymusza na firmach stosowanie ekologicznych rozwiązań, ponieważ sytuacja gospodarcza wymaga cięcia kosztów.

Jakub Wróbel: - Jednym sposobem na cięcie kosztów jest ograniczenie zużycia energii, co wpływa na redukcję emisji CO2. Poza tym technologia musi cały czas ewoluować. Wdrażane są nowe rozwiązania, nowe generacje, co wymusza wymianę sprzętu. Z wymianą sprzętu można połączyć nie tylko lepszą technologię, ale urządzenia, które są bardziej proekologiczne.

Polskie firmy dostrzegają coraz więcej korzyści ze stosowania ekologicznych technologii.

Joanna Węgrzycka: - Głównie obniżają zużycie energii, produkują mniej odpadów, albo redukują produkcje odpadów z niebezpiecznych, czyli dbają, żeby na każdym etapie, czy to chodzi o produkt czy o usługę, oddziaływanie na środowisko było minimalizowane.

Jednak najpoważniejszą barierą utrudniającą firmom stosowanie nowych eko-innowacyjnych rozwiązań jest brak środków finansowych.

Joanna Węgrzycka: - Czy to prawnych, czy związanych z korzyściami finansowymi dla firm stosujących tego typu technologie, pewna trudność w dostępie do funduszy, które wspierają tego typu rozwiązania; bo musimy powiedzieć, że eko-innowacja zawiera w sobie element pewnego ryzyka, czyli firma ryzykuje swoje środki.

Co ważne, polskie firmy inwestują w ekologiczne rozwiązania nie tylko ze względu na chęć zmniejszenia kosztów czy poprawę wizerunku, ale również przez lokalny patriotyzm i chęć poprawy stanu lokalnego środowiska.