Logo Polskiego Radia
PolskieRadio 24
Jarosław Krawędkowski 18.11.2015

Cyfrowe rewolucje dają przewagę na rynku

Firmy doceniają wagę cyfrowych transformacji, ale w praktyce biznesowej wcale nieczęsto je stosują. A szkoda, bo te firmy, które się na to decydują, osiągają dużo lepsze wyniki finansowe.
Posłuchaj
  • O konieczności transformacji cyfrowych w firmach mówi Elżbieta Tomkiewicz, menedżer w dziale rozwoju biznesu w firmie doradczej PwC. (Grażyna Raszkowska, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia)

Zwłaszcza, że cyfrowe transformacje wcale nie muszą być bardzo drogie, a ich zastosowanie sprawia, że firmy mają dwukrotnie większą szansę na szybki wzrost przychodów w porównaniu ze spółkami, które takich strategii nie realizują.

Z corocznego badania firmy doradczej PwC „Digital IQ”, które analizuje, jak firmy radzą sobie z cyfrową rewolucją i jakie działania podejmują, aby inwestycje w technologie cyfrowe przynosiły im wymierne korzyści wynika, że to się przedsiębiorstwom po prostu opłaca.

A dla wielu z nich cyfryzacja jest jednym z fundamentów utrzymania zajmowanej pozycji i dalszej ekspansji na rynku.

– Firmom zdecydowanie opłaca się je stosować i porządkować pewien chaos – mówi Elżbieta Tomkiewicz, menedżer ds. marketingu i rozwoju biznesu w firmie doradczej PwC, która była gościem na antenie PR 24.

Najnowszy raport firmy doradczej PwC wskazuje, że na rynku pojawiają się coraz to nowi gracze, a ci dotychczasowi muszą się odnajdować w szybko zmieniającej się warunkach.

Nie ma odwrotu od cyfryzacji

Transformacja cyfrowa to konieczność dla wielu firm, a polscy prezesi, co wynika z raport, zdają sobie z tego sprawę.

– Aż 97 proc. polskich prezesów wspiera transformację cyfrową – tak wynika z naszego raportu – podaje Elżbieta Tomkiewicz.

Firma przepytała na świecie dwa tysiące respondentów – byli to przedstawiciele kadry zarządczej dużych korporacji, (w Polsce były to 33 firmy) i wszyscy wskazali, że prezesi wspierają rozwój cyfryzacji.

Dodatkowo, aż 54 proc. firm przeznacza ponad 15 proc. przychodów na inwestycje w technologie cyfrowe (31 proc. globalnie).

Jednak szczegółowa analiza wyników ujawnia rozbieżności między deklaratywną a rzeczywistą sytuacją.

– Tylko jeden proc. pytanych menedżerów wskazało, że dzięki technologiom będzie w stanie dokonać przełomu w swojej branży – mówi – mówi Elżbieta Tomkiewicz.

Ma więc miejsce taka sytuacja, że firmy, które są liderami w swojej branży i znają swój sektor, mimo dostępności nowoczesnych i tanich technologii nie widzą zbyt często dla siebie możliwości zbudowania przewagi konkurencyjnej.

Cyfryzacja to nie IT

Większość pracowników może utożsamiać cyfryzację z IT.

– Jest to termin pokrewny ale nietożsamy – mówi gość PR 24.

Urządzenia mobilne wypychają dziś z użycia nawet przenośne komputery. A cyfryzacja kojarząca się z IT, może kojarzyć się z ponoszeniem dużych wydatków.

– Ale tak nie jest, bo mówimy o relatywnie taniej technologii, do której dziś wszyscy mamy dostęp.

Jednak stosunkowo tanie zaplecze, do którego wszyscy mają dostęp, czyli cała technologia mobilna, wcale nie skłania firm do podejmowania działań.

Okazuje się, że dużo większe znaczenie dla polskich firm mają: poprawa jakości obsługi klienta – 36 proc. ankietowanych (globalnie 25 proc.) i wzrost przychodów - 33 proc. respondentów (45 proc. globalnie).

Grażyna Raszkowska