Logo Polskiego Radia
Dwójka
Michał Mendyk 15.09.2014

Czy Tadeusz Kantor polubiłby Cricotekę?

- Sięgnęliśmy po charakterystyczne cechy osobowości Kantora i, inspirując się jego twórczością, przełożyliśmy je na język architektury. Chodziło o zanegowanie stabilności otoczenia przez nieustanną kreatywność - mówił na otwarciu nowej siedziby Cricoteki jej współarchitekt Stanisław Deńko. Czy ten zamiar się powiódł?
portret Tadeusza Kantora autorstwa Zbigniewa Kresowategoportret Tadeusza Kantora autorstwa Zbigniewa KresowategoWikipedia/Zbigniew Kresowaty
Posłuchaj
  • Czy Tadeusz Kantor polubiłby Cricotekę? (Kwadrans bez muzyki/Dwójka)
Czytaj także

Istniejący od 1980 roku Ośrodek Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora Cricoteka, początkowo działający jako Ośrodek Teatru Cricot 2, założony został z inicjatywy samego artysty. Przez blisko 10 lat tworzył instytucjonalne podstawy do funkcjonowania kantorowskiego teatru, pełniąc równocześnie rolę "Żywego Archiwum" twórczości teatralnej Kantora, dla zachowania jego idei "nie w martwym systemie bibliotekarskim, lecz w umysłach i wyobraźni następnych pokoleń".

Zgodnie z testamentem Mistrza zadanie to realizuje nadal Cricoteka jako swój podstawowy, najważniejszy cel statutowy, bazując na powstałym i przechowywanym w Krakowie unikalnym zbiorze kilkuset obiektów oraz kostiumów ze spektakli Teatru Cricot 2, pism teoretycznych, rysunków i projektów Kantora, rejestracji wideo, dokumentacji fotograficznej, wreszcie tysięcy wielojęzycznych recenzji, czasopism, książek - plonu wieloletnich wędrówek Tadeusza Kantora i jego aktorów, który stale jest rozbudowywany o nowe pozycje i naukowo opracowywany. Cricoteka jest specyficzną instytucją, pełniącą równolegle funkcję archiwum, "muzeum", galerii i placówki naukowej.

Na temat jej nowej siedziby wypowiadała się między innymi minister kultury Małgorzata Omilanowska. - Wraz z MOCAKiem i Fabryką Schidlera Cricoteka ma szansę przełamać stereotyp Krakowa sprowadzający to miasto do Rynku i Wawelu. Kraków ma naprawdę ogromny potencjał architektoniczny - podkreśliła.

Na temat budynku wypowiadali się także dawni współpracownicy oraz miłośnicy twórczości Kantora, a wśród nich Andrzej Wajda i Krystyna Zachwatowicz. Jeden z gości wspominał na przykład, jak mistrz przybył pewnego dnia na imprezę z walizką... pełną makaronu, którym zaczął wszystkich obrzucać.

Audycję z cyklu "Kwadrans bez muzyki" przygotowała Anna Łoś.

Cricoteka/mm/mk