Logo Polskiego Radia
Dwójka
Bartosz Chmielewski 09.05.2013

Barbara Wysocka: chciałam popracować z aktorami na pustej scenie

- W "Filoktecie" Sofoklesa nie ma wartkiej akcji i wielu postaci, to raczej konflikt idei i walka na słowa. Dlatego na scenie nie było nic, tylko maski - mówiła w "Notatniku Dwójki” o jednej ze swych ostatnich inscenizacji Barbara Wysocka, reżyser teatralny i operowy.
Barbara WysockaBarbara WysockaLea Mattausch/http://barbarawysocka.pl
Posłuchaj
  • O zrealizowanych ostatnio inscenizacjach dramatów i oper opowiada reżyser operowy i teatralny, Barbara Wysocka (Dwójka/Notatnik Dwójki)
Czytaj także

Barbara Wysocka dodała, że wśród widzów przedstawienia znalazł się ktoś, kto uznał je za zabawne. - A przeciez to jest tragedia. Ale żadna tragedia nie obywa się bez humoru - zauważyła. Opowiadała również o swoich innych niedawnych przedsięwzięciach reżyserskich, w tym - o spektaklu "Chopin bez fortepianu". - W tym przedstawieniu zanim odezwie się fortepian, przez cztery minuty gra orkiestra. Stojąc za fortepianem i słuchając jej, zdałam sobie sprawę, że jeszcze nigdy nie pracowałam z tak wielką ekipą - powiedziała Barbara Wysocka. Mówiła też, że podczas realizacji dzieła dramatycznego nie zawsze łatwo przychodzi jej wyobrażenie sobie muzyki, którą chciałaby w danym spektaklu usłyszeć - Inaczej jest z operą, bo w jej przypadku to obraz musi przyjść - podkreśliła.

Barbara Wysocka ukończyła Wydział Aktorski i Wydział Reżyserii Dramatu PWST w Krakowie. Wcześniej studiowała grę na skrzypcach w niemieckiej Hochschule für Musik we Freiburgu. Jako aktorka zespołu Starego Teatru w Krakowie była wielokrotnie nagradzana za swoje role (Judyta w "Księdzu Marku" Słowackiego, Agnieszka w "8 Dniu Tygodnia" Hłaski, Kassandra w "Odprawie Posłów Greckich" Kochanowskiego, Aleksandra Billewiczówna w "Trylogii" Sienkiewicza). Była asystentką Armina Petrasa, Jana Peszka i Luka Percevala. Jej debiutem reżyserskim w dziedzinie dramatu była "Klątwa" wg Stanisława Wyspiańskiego w Starym Teatrze w Krakowie (2007). W roku 2010 za swoją debiutancką inscenizację operową - "Zagładę domu Usherów" Philipa Glassa - otrzymała Paszport "Polityki" w kategorii "muzyka poważna".

Z artystką rozmawiała Monika Pilch.