Logo Polskiego Radia
Dwójka
Ula Czerny 19.05.2013

Freski Correggiego. Matka Boża zagubiona w tłumie

Freski z parmeńskiej katedry są niezwykłe: dynamiczne, śmiałe z tłumem postaci. W centrum kopuły, w zupełnej pustce znajduje się postać mężczyzny o gołych nogach...O malarstwie Correggio opowiadała w Dwójce doktor Bożena Fabiani.
Fresk Antonio da CorreggioFresk Antonio da Correggio Clop/Wikipedia/CC

Kim jest bosy mężczyzna i gdzie jest Matka Boża, której wniebowzięcie jest tematem dzieła? - zdawali się pytać współcześni XVI-wiecznego malarza. Dzieło Correggiego, któremu poświęcił 4 lata swojego życia nie znalazło uznania, oceniono je jako niejasne, zbyt nowatorskie, zbyt dynamiczne.

Wszystko to sprawiło, że Correggio porzucił Parmę i powrócił z dziećmi do Corregio. Pracując nad freskami malarz przyjmował zamówienia na pojedyncze obrazy religijne na desce. Dwa najbardziej znane przezwane z racji oświetlenia: "Dniem" ("Matka Boska ze św. Hieronimem") i "Nocą" ("Pokłon pasterzy").

>>> Zmysłowe malarstwo Antonia Correggio. Posłuchaj >>>
Urodzony w Corregio w sierpniu roku 1489, a zmarły tamże 5 marca roku 1534 Antonio Allegri da Correggio uważany jest za jednego z najdoskonalszych malarzy szczytowego okresu renesansu. Twórczość jego ukształtowała się pod wpływem, między innymi, dzieł Leonarda da Vinci. Zainspirowany dziełem Michała Anioła w Kaplicy Sykstyńskiej ozdobił sklepienia w klasztorze San Paolo w Parmie i w katedrze parmeńskiej. Jego malarstwo charakteryzują silne kontrasty światłocieniowe, efekty iluzjonistyczne oraz dynamiczne i rozbudowane kompozycje. Correggio był artystą zmysłowym, który sławił w swych dziełach harmonijne piękno i bogactwo życia. Ceniono go zwłaszcza jako malarza dekoracyjnego.