Logo Polskiego Radia
Dwójka
Michał Czyżewski 25.09.2013

Internet u fryzjera. Zdecentralizowana technologia

- W małych miejscowościach nowe technologie są bardzo widoczne w salonach fryzjerskich i kosmetycznych - mówiła w Dwójce Katarzyna Chojecka, która prowadziła badania etnologiczne pod kierunkiem dra Piotra Cichockiego.
Internet u fryzjera. Zdecentralizowana technologiaTom Taker/flickr/cc
Posłuchaj
  • Dr Piotr Cichocki, Katarzyna Chojecka, Olga Rembielińska i Maciej Eichelberger opowiadają o wpływie technologii na życie społeczne (Rozmowy po zmroku/Dwójka)
Czytaj także

- W Kolnie, które nie jest dużym miastem, jest zaskakująco wiele takich salonów - opowiadała Katarzyna Chojecka. - Są to bowiem przede wszystkim miejsca spotkań lokalnej społeczności. Zaznacza się w nich również obecność mediów i technologii. Właściciele projektują lokale za pomocą wskazówek i programów z Internetu. Klienci natomiast często przynoszą wydruki zdjęć z fryzurami, a niekiedy pokazują je na tabletach - dodała.

Pod kierunkiem dra Piotra Cichockiego, wicedyrektora Instytutu Etnologii i Antropologii Kulturowej UW, badania terenowe prowadzili także Olga Rembielińska i Maciej Eichelberger. Ten ostatni badał wpływ konsumpcji w naszej kulturze na dzisiejsze gospodarstwa wiejskie. - Technologia włączona w zbiorowość ma nie tylko znaczenie czysto pragmatyczne, jak ułatwienie pracy i skrócenie jej czasu, lecz także silnie wpływa na myślenie o pracy i stosunek do jej wytworów - mówił.

- W ciągu ostatnich 20 lat doświadczenie technologii w codziennym życiu uległo zmianie - mówił dr Piotr Cichocki. - W latach 80. i 90. często używano pojęcia "cyberprzestrzeni” jako czegoś odrealnionego, czegoś, co jest niematerialnym światem. Etnologowie stopniowo odchodzili od tego ujęcia w kierunku perspektywy, w której całkowicie splata się ze sobą to, co jest technologiczne, wirtualne i to, co jest realne. Dziś mówimy nie tyle o wirtualnej rzeczywistości, ale o rzeczywistej wirtualności - dodał.

Audycję prowadził Piotr Kędziorek.

mc