Logo Polskiego Radia
Dwójka
Michał Mendyk 31.03.2014

Co różni opery Lully’ego i Scarlattiego?

W niedzielnej "Płytomanii" poleciliśmy Państwu nagrania dwóch barokowych oper - kompletnie innych, choć równie fascynujących. To "Faéton" Jeana-Baptisty Lully’ego (premiera - Wersal 1683) i "Carlo Re d’Alemagna" Alessandro Scarlattiego (Neapol 1716).
Co różni opery Lullyego i Scarlattiego?Glow Images/East News
Posłuchaj
  • Witkor Aleksander Bregy o operze "Faéton" Jeana-Baptisty Lully’ego (Płytomania/Dwójka)
  • Ewa Obniska o operze "Carlo Re d’Alemagna" Alessandro Scarlattiego (Płytomania/Dwójka)
  • Adam Suprynowicz o Bartókau według Isabelle Faust (Płytomania/Dwójka)
  • Beata Stylińska rozmawia z Szymonem Bywalcem (Płytomania/Dwójka)
Czytaj także

Pierwszą utrwalił Christophe Rousset (Aparte), drugą Fabio Biondi (Agogique). Nagranie tragedii lirycznej Lully’ego jest drugą rejestracja tego dzieła w historii fonografii (po nagraniu Minkowskiego z 1994, Erato). Opera Scarlattiego ma właśnie swoją światową premierę.

Poza tym w Jacka Hawryluka mówiliśmy o równie interesującym nagraniu Koncertów skrzypcowych Beli Bartóka dokonanym przez Isabelle Faust (Harmonia Mundi) oraz o Lutosławskim w interpretacji Szymona Bywalca (Dux).

mm