Dwójka
Michał Mendyk
31.03.2014
Co różni opery Lully’ego i Scarlattiego?
W niedzielnej "Płytomanii" poleciliśmy Państwu nagrania dwóch barokowych oper - kompletnie innych, choć równie fascynujących. To "Faéton" Jeana-Baptisty Lully’ego (premiera - Wersal 1683) i "Carlo Re d’Alemagna" Alessandro Scarlattiego (Neapol 1716).
Glow Images/East News
Posłuchaj
-
Witkor Aleksander Bregy o operze "Faéton" Jeana-Baptisty Lully’ego (Płytomania/Dwójka)
-
Ewa Obniska o operze "Carlo Re d’Alemagna" Alessandro Scarlattiego (Płytomania/Dwójka)
-
Adam Suprynowicz o Bartókau według Isabelle Faust (Płytomania/Dwójka)
-
Beata Stylińska rozmawia z Szymonem Bywalcem (Płytomania/Dwójka)
Czytaj także
Pierwszą utrwalił Christophe Rousset (Aparte), drugą Fabio Biondi (Agogique). Nagranie tragedii lirycznej Lully’ego jest drugą rejestracja tego dzieła w historii fonografii (po nagraniu Minkowskiego z 1994, Erato). Opera Scarlattiego ma właśnie swoją światową premierę.
Poza tym w "Płytomanii" Jacka Hawryluka mówiliśmy o równie interesującym nagraniu Koncertów skrzypcowych Beli Bartóka dokonanym przez Isabelle Faust (Harmonia Mundi) oraz o Lutosławskim w interpretacji Szymona Bywalca (Dux).
mm