Cała prawda o św. Mikołaju. "Nigdy nie był w Laponii"
- Mikołaj jest dla nas absolutnym symbolem. Gdy widzimy czekoladowe figurki w sklepach, wiemy, że zbliżają się święta i zaczynamy być pozytywnie nastawieni - mówił dr Karol Jachymek, kulturoznawca. - Wizja czerwonego jegomościa z brodą i workiem z prezentami weszła na stałe do naszej świadomości. To świetny przykład na to, jak skuteczny marketing potrafi na nas wpływać.
Czy w takim razie jesteśmy skazani na święta wykreowane przez kampanie marketingowe? Czy powinniśmy krytykować nowe zwyczaje czy wziąć z nich to, co najlepsze? W programie rozmawialiśmy także m.in. z Kamilem Janickim, z portalu "Ciekawostki historyczne", który opowiadał o historii "prawdziwego" Mikołaja, czyli biskupa żył ok. III - IV w. w Azji Mniejszej. Zaś ks. Tomasz Łuszczyk ze szczecińskiego Seminarium Duchownego tłumaczył, dlaczego - jego zdaniem - imię tego świętego wykorzystane zostało w… dwóch różnych rzeczywistościach.