Logo Polskiego Radia
Czwórka
Agnieszka Paciorek 01.09.2010

Projektanci i sportowcy promują wiedzę o Solidarności

Kampania "Solidarity changes the world" na rocznicę wydarzeń sierpnia 80.
Stocznia Gdańska podczas strajku w 1980 rokuStocznia Gdańska podczas strajku w 1980 rokuWikipedia

"Solidarity changes the world" – akcją pod takim tytułem resort kultury oraz Narodowe Centrum Kultury przypomną o 30 rocznicy powstania NSZZ "Solidarność". Kampania potrwa od końca sierpnia do grudnia. Minister Kultury Bogdan Zdrojewski podkreśla, że ma ona na celu zwrócenie uwagi zagranicznej opinii publicznej na idee, hasła i wartości, w obronie których narodziła się i działała NSZZ "Solidarność".

"Twarzami" akcji "Solidarity changes the world" są osobistości świata mody i sportu. Jedną z ambasadorek kampanii jest projektantka mody Ewa Minge, która zaprojektowała kolekcję ubrań (koszulki, spodnie) i akcesoriów (okulary, płócienne torby, jedwabne apaszki, butelki wody). Są one opatrzone napisem "Solidarność" i hasłem akcji. Wszystkie projekty zostaną zaprezentowane szerszej publiczności podczas Fashion Week w Nowym Jorku (9-16 września). Ma szanse powstać nowy trend w modzie – mówi Ewa Minge. Projektantka dodaje, że na pokazie będzie można usłyszeć muzykę polskiego kompozytora, co jest rzadkością na tego typu pokazach.

Także gwiazdy sportu wspierają akcję. Ambasadorami są m.in. florecistka Sylwia Gruchała, koszykarz Marcin Gortat, żeglarz Mateusz Kusznierewicz. Na ich strojach i sprzęcie sportowym będzie można odnaleźć logo kampanii. Sportowcy są bardzo dumni z tego, że biorą udział w akcji. Mateusz Kusznierewicz wyjaśnia, że w ten sposób pragnie przypomnieć poza granicami kraju, że 30 lat temu zdarzyło się coś, co odmieniło życie w Polsce i losy Polaków.

Ponadto w ramach kampanii na antenach stacji telewizyjnych CNN i Eurosport i na ich stronach internetowych będzie można zobaczyć 30-sekundowe spoty promocyjne przedstawiające wydarzenia z 1980 roku.

ap/ŁSz