Logo Polskiego Radia
Trójka
Agnieszka Gierczak 31.08.2010

Strajk przeciwko niesolidarności

Nowy program Fundacji Świętego Mikołaja opiera się na solidarności absolwenckiej, dzięki której byli uczniowie szkół mogą wspierać zdolne dzieci obecnie kształcące się w placówce.
Strajk przeciwko niesolidarnościFundacja Świetego Mikołaja

/

Ralf Dahrendorf jest autorem słynnych słów, że podczas transformacji potrzeba sześciu miesięcy na zmianę systemu politycznego, sześciu lat na wolny rynek oraz sześćdziesięciu na zmianę nawyków i postaw. Od powstania "Solidarności" mija trzydzieści, od zmiany systemu - dwadzieścia lat. Warto się zastanowić: jak należy dziś odczytać przesłanie "Solidarności", czy solidarność jest dziś dla nas wartością.

Dariusz Karłowicz z Fundacji Świętego Mikołaja przypomniał, że w polskiej historii są takie bramy, które symbolizują ważne wydarzenia. Niektóre, jak ta przy Auschwitz, kojarzą nam się z rzeczami strasznymi, ale są też chwalebne, np. brama przy Stoczni. - W 30 lat po Solidarności postawiliśmy w hołdzie ludziom, którzy ją wtedy zrodzili, symbol, relikwię narodową - powiedział w Klubie Trójki. Nawiązał w ten sposób do makiety gdańskiej bramy, którą Fundacja postawiła na placu Zamkowym w Warszawie w dniu oficjalnego rozpoczęcia programu stypendialnego "Solidarni".

- Mamy nadzieję, że jak najwięcej ludzi zechce przejść przez tę bramę i wejść na taki teren, gdzie logika noszenia cudzych ciężarów wygrywa z logiką niesolidarnej modernizacji - mówił Dariusz Karłowicz w trakcie uroczystości na Placu Zamkowym.

Przykładem naszej niesolidarności jest to, że wiele dzieci, pomimo posiadania wybitnego talentu, nie może się rozwijać, bo ich rodziców na to nie stać. W krajach, takich jak np. Wielka Brytania jest to niemożliwe, gdyż system stypendiów prywatnych został tam bardzo mocno rozbudowany. Odpowiedzią na niedobór takich fundatorów w Polsce, będzie Fundacja Świętego Mikołaja i jej program "Solidarni". Opiera się on na solidarności absolwenckiej, dzięki której byli uczniowie szkół mogą wspierać zdolne dzieci i młodzież obecnie kształcące się w placówce. Szczegóły dotyczące akcji znajdują się na stronie Fundacji Świętego Mikołaja.

Patronem akcji jest Trójka. Zobacz jej spot reklamowy, w którym swojego głosu użyczył Wojeciech Mann.

Naszymi gośćmi w Klubie Trójki byli Dariusz Karłowicz, prezes Fundacji Świętego Mikołaja oraz Kuba Wygnański, jeden z najważniejszych animatorów organizacji pozarządowych w Polsce.