Logo Polskiego Radia
IAR
migrator migrator 19.06.2009

Marsjańskie jezioro

Naukowcy zaobserwowali na Marsie pozostałości po dużym jeziorze.

Naukowcy zaobserwowali na Marsie pozostałości po dużym jeziorze. To pierwsze odkrycie tak wyraźnie wskazujące na istnienie tam w przeszłości pokaźnych akwenów - i kolejna nadzieja na znalezienie na Czerwonej Planecie śladów życia.

Dziś jest to długi i przepastny kanion, ale kiedyś było to jezioro o powierzchni dwustu kilometrów kwadratowych i głębokości sięgającej niemal pięciuset metrów. W środku była woda - donoszą eksperci z Uniwersytetu Coloardo. Zdjęcia zrobione przez amerykańską sondę MRO (Mars Reconnaissance Orbiter) okrążającą Marsa wskazują, że jezioro powstało prawie 3,5 miliona lat temu, z czasem jednak wyschło.

Zdjęcia wykorzystane w badaniu zostały wykonane przez specjalistyczną kamerę HiRISE (High Resolution Imaging Science Experiment) zainstalowaną na marsjańskim orbiterze.

Analiza zdjęć wskazuje, że to woda wyrzeźbiła kanion o długości blisko 50 km. Za nim rozciąga się dolina. Nanoszone przez ciecz osady utworzyły także dużą deltę - informują naukowcy. - To właśnie delta i otoczenie basenu jeziora potwierdzają długie istnienie dużego jeziora - dodaje profesor Brian Hynek, z wydziału nauk geologicznych. Niecka jeziora znajduje się w znacznie większej dolinie znanej jako Shalbatana Vallis.

Naukowcy mają bezpośrednie dowody na to, że woda była i jest na Marsie - jej niewielkie ilości odkryły łaziki badające powierzchnię planety. Istnienie dużych zbiorników zwiększyłoby jednak prawdopodobieństwo odkrycia tam śladów przeszłego lub teraźniejszego życia. Szukanie życia Marsie będzie celem kilku międzynarodowych misji - w tym ekspedycji NASA i ESA - planowanych na przyszłą dekadę.

Paweł Zych / Rafał Motriuk/iar