Logo Polskiego Radia
PAP
Katarzyna Karaś 17.10.2012

Astronomowie poinformowali o sensacyjnym odkryciu

W najbliższym Ziemi układzie gwiazd - Alfa Centauri - odkryto planetę pozasłoneczną - ogłosiło Europejskie Obserwatorium Południowe (ESO).
Alfa CentauriAlfa CentauriESO, Claus Madsen/wikimedia Commons/CC

Planeta okrąża gwiazdę Alfa Centauri B, która jest podobna do Słońca, ale nieco mniejsza i słabsza. Pełen obieg orbity zajmuje jej 3,2 ziemskiego dnia. Wyznaczona masa planety to 1,13 masy Ziemi, co oznacza, że jest to najmniej masywna znana planeta pozasłoneczna w pobliżu gwiazdy podobnej do Słońca.

- Planeta nie nadaje się do życia takiego, jakie znamy, ze względu na panującą na niej temperaturę - powiedział członek zespołu badawczego Stephane Udry z Obserwatorium Genewskiego. Dodał, że odkryta planeta może "być zaledwie jedną z kilku planet układu".

Alfa Centauri to gwiazda wielokrotna, która znajduje się najbliżej Słońca. Układ Alfa Centauri składa się z dwóch podobnych do Słońca gwiazd - Alfa Centauri A oraz Alfa Centauri B - które okrążają się nawzajem. Nieco dalej od tej pary krąży trzeci składnik - Proxima Centauri, słaby czerwony karzeł.
Astronomowie spekulowali na temat istnienia planety w systemie Alfa Centauri już od XIX wieku. Wraz z rozwojem techniki podejmowane były kolejne próby zaobserwowania takiego obiektu, jednak wszystkie były nieudane. Aż do tej pory.

Astronomowie ze Szwajcarii, Francji i Portugalii posłużyli się najprecyzyjniejszym na świecie spektrografem HARPS, pracującym na 3,6-metrowym teleskopie w Obserwatorium La Silla w Chile. Istnienie planety wywnioskowano na podstawie bardzo niewielkich wahań ruchu gwiazdy względem Ziemi. Gwiazda regularnie zbliża się i oddala, na skutek grawitacyjnego oddziaływania okrążającej ją planety.

Zobacz galerię: DZIEŃ NA ZDJĘCIACH>>>