Logo Polskiego Radia
polskieradio.pl
Przemysław Goławski 13.08.2010

Moc w sieci

Niewykorzystywana moc zwykłych komputerów pomogła odnaleźć gwiazdę oddaloną od Ziemi o 17000 lat świetlnych.
Moc w sieciSXC

Dzięki komputerom połączonym w jedną sieć amatorzy astronomii z około dwustu krajów odkryli rzadkie ciało niebieskie - pulsar. Niezwykłą, międzynarodową sieć badawczą opisuje w najnowszym numerze tygodnik Science.

Zawodowi astronomowie codziennie odbierają z kosmosu mnóstwo sygnałów. Kłopot stwarza analiza dużej ilości danych. Z pomocą naukowcom przyszło ponad 200 tysięcy ochotników stowarzyszonych w projekcie Einstein@home. Ich komputery z programami ściągniętymi z Internetu, gdy nie są zajęte czym innym, zajmują się właśnie przetwarzaniem kosmicznych danych. I to te maszyny odkryły rzadkiego pulsara oddalonego od Ziemi o 17000 lat świetlnych.

Technologia, która umożliwia wykorzystanie mocy obliczeniowej wielu komputerów to „grid computing”. Dzięki niej nawet niewielka sieć domowych komputerów może stworzyć superkomputer, zdolny do przeprowadzania skomplikowanych operacji i obliczeń.

Pozornie to nic wielkiego, ale astronomowie mówią, że to sensacja i już szykują się do następnych odkryć. Jednocześnie podobna sieć, Folding@home, czyli „zwijanie w domu” bada procesy zwijania białek, co stwarza nadzieję na lepsze leczenie chorób Alzheimera, Parkinsona czy raka.

pg, IAR