Logo Polskiego Radia
PAP
Jarosław Krawędkowski 22.06.2014

PKP wyda 50 mld zł na modernizację. Większość na przewozy towarowe

W ciągu najbliższych sześciu lat największy polski przewoźnik kolejowy PKP PLK zamierza wydać na modernizację, budowę nowych szlaków czy peronów 50 mld zł. Tyle, że, jak mówi jej prezes Remigiusz Paszkiewicz, najwięcej środków pochłonie poprawa ruchu towarowego.

Dofinansowanie unijne ma wynieść ok. 40 mld zł.

- W nowej perspektywie będziemy stawiać przede wszystkim na ruch towarowy. Chcemy zdecydowanie przyspieszyć prędkość takich pociągów – powiedział prezes. Priorytet nie dziwi - wg Urzędu Transportu Kolejowego, średnia prędkość handlowa w Polsce nie przekracza 30 km/h. Dla porównania w krajach UE to ponad 50 km/h.  Dzięki nowym inwestycjom powinniśmy przekroczymy średnią europejską, a w niektórych miejscach pociągi towarowe będą mogły jeździć nawet 120 km/h.

PKP PLK stawiają na miejskie koleje
- Przez ostatnie 10 lat udało się zmodernizować ponad 5 tys. km torów, z czego ponad połowę w latach 2012-2013. Tylko w tym roku PKP PLK zainwestuje ponad 7 mld zł, co umożliwi modernizację kolejnych 1,5 tys. km torów. Łącznie w latach 2012-2015 na ten cel planujemy przeznaczyć 22,5 mld zł – dodał Paszkiewicz.

Przebudowa od Śląska po Szczecin, Gdynię, Warszawę
Ten największy w historii polskiej kolei program inwestycyjny przewiduje modernizację tzw. Nadodrzanki - kluczowej linii towarowej łączącej Dolny Śląsk ze Szczecinem. Trasa ma dojść do portów w Szczecinie i Świnoujściu.
Modernizowane mają być również linie kolejowe prowadzące do portów w Gdyni i Gdańsku. Chodzi m.in. o przedwojenną magistralę węglową, łączącą Górny Śląsk z Gdynią. Remontowana będzie także linia nr 1 łącząca Katowice z Warszawą.
Paszkiewicz ocenił, że spółka w unijnej perspektywie na lata 2014-2020 wyda ponad 50 mld zł, z czego dofinansowanie unijne wyniesie ok. 40 mld zł.

Największa inwestycja dotyczy towarowego węzła warszawskiego

Jedną z największych i najdroższych inwestycji, która będzie prowadzona w najbliższych latach, będzie modernizacja węzła warszawskiego. Ma ona kosztować od 4 do 6 mld zł, ma się rozpocząć w 2016 r. i może potrwać od 3 do 5 lat, w zależności od organizacji ruchu na czas remontu, uzgodnionej z miastem Warszawa.

Przebudowane mają być m.in. tory na Dworzec Zachodni i sama stacja, a ruch pociągów zostanie przeniesiony głównie na wyremontowany Dworzec Gdański.

Do gry wróci Dworzec Główny

Paszkiewicz poinformował, że na czas remontów przywrócony dla pasażerów zostanie także Dworzec Główny.

Remonty nie ominą też torów na dworcu Warszawa Wschodnia, która jest największym komunikacyjnym hubem w Polsce.
Przebudowa będzie trwała kilka lat.

Aby odciążyć stolicę od ruchu towarowego, remontowana będzie też południowa linia towarowa. Zostanie położona m.in. druga para torów na odcinku linii Kunowice-Poznań-Warszawa-Terespol w okolicach Sochaczewa.

To część II Paneuropejskiego Korytarza Transportowego Zachód - Wschód, łączącego Berlin z Moskwą.

PAP, jk