Logo Polskiego Radia
IAR
Anna Wiśniewska 28.06.2014

Przed wyjazdem na wakacje poznaj swoje prawa i obowiązki organizatora

Powinien być punktualny, musi dotrzymywać obietnic, a w razie problemów zapewnić opiekę. Takie cechy powinien mieć idealny przewoźnik lub organizator wyjazdu. Standardy takie określa Europejskie Centrum Konsumenckie. Jednocześnie chce uświadamiać Polaków, że mają prawo wiele oczekiwać od linii lotniczych czy kolei.
Zdjęcie ilustracyjneZdjęcie ilustracyjneShutterstock

Dyrektor Centrum Piotr Stańczak mówi, że bardzo ważny jest czas. Jeżeli pociąg spóźni się o więcej niż 60 minut, pasażer ma prawo do co najmniej zwrotu kosztu biletu. Po dłuższym czasie opóźnienia możliwe jest także odszkodowanie.

"Dziesięć Przykazań Konsumenta"
Osoby, które myślą o psychicznym komforcie w czasie podróży, powinny się o to zatroszczyć. Eksperci spisali "Dziesięć Przykazań Konsumenta", z których wynika między innymi, że należy zadbać o bezpieczeństwo. Podróżny powinien zwracać szczególną uwagę na wykupienie ubezpieczenia. Dobrze byłoby, aby uważnie zbadał ofertę turystyczną. Ważny jest standard hotelu, posiłki i położenie. Nie wolno się kierować tylko i wyłącznie folderami biur podróży. Zdjęcia mogą przekłamywać prawdę o obiektach turystycznych.

Pisemna reklamacja
Piotr Stańczak podkreśla, że w razie nieprawidłowości, opóźnień czy innych zdarzeń, które utrudniają podróżowanie, należy pamiętać o złożeniu pisemnej reklamacji. Tutaj też ważny jest czas. Na przykład w przypadku zniszczonego bagażu mamy siedem dni na złożenie pisma w tej sprawie. Jeżeli przewoźnik, bądź biuro nie odpowie na reklamacje w ciągu 30 dni, oznacza to, że przyjął nasze zażalenie.
Ze statystyk wynika, że wyjazdy urlopowe planuje 16 milionów Polaków, z czego 6 milionów wybiera wakacje za granicą.

IAR, awi