Logo Polskiego Radia
Jedynka
Anna Wiśniewska 11.07.2014

Handel w Polsce zmienia się. Jakie sklepy wybieramy?

W ostatnich 10 latach znacząco zmieniła się struktura handlu w Polsce. Ogólna liczba sklepów zmalała o 21 proc. Z ponad 450 tys. w roku 2002 do niecałych 360 tys. w 2012 r.
Handel w Polsce zmienia się. Jakie sklepy wybieramy?Glow Images/East News
Posłuchaj
  • O handlu w Polsce mówiła w Radiowej Jedynce, w audycji Poranne rozmaitości Renata Juszkiewicz, prezes Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji /Elżbieta Mamos, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia/
Czytaj także

Jednocześnie szybko rosła liczba sklepów wielkopowierzchniowych. Obecnie placówki o powierzchni 400 metrów kwadratowych i większej zajmują niemal 50 proc. całkowitej powierzchni handlowej. W 2005 r. było to 28 proc.

- Polacy polubili sklepy wielkopowierzchniowe, bo mają w nich szeroką ofertę pod jednym dachem, w dobrej cenie, a także przyzwyczaili się do związanej z nimi wygody zakupów, oszczędności czasu – mówi Renata Juszkiewicz, prezes Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji.

Klienci mają wymagania

Polacy oczekują jednak pewnych zmian w handlu.

- Ciągle przybywa nowych formatów, rozwijają się mniejsze sklepy franczyzowe. Ta różnorodność sprawia, że klient ma wysokie oczekiwania również wobec dużych sieci – uważa Juszkiewicz.

Sklepy wielkopowierzchniowe muszą wychodzić naprzeciw tym oczekiwaniom i dostosowywać swoją ofertę m.in. do gorszej sytuacji finansowej klientów. Juszkiewicz zwraca uwagę na własne marki sieci handlowych, które charakteryzują się stosunkowo niską ceną i dobrą jakością.

Nie tylko zakupy

Sklepy wielkopowierzchniowe oferują swoim klientom nie tylko możliwość zrobienia zakupów, ale również szereg punktów usługowych, jak poczta, fryzjer, restauracja czy kino.

- To światowy trend. Tak dzieje się na całym świecie, że klient, który wybiera się na zakupy do dużego sklepu, dokonuje również zakupów w mniejszych punktach, np. sprzedających odzież, oraz w punktach usługowych – mówi Juszkiewicz.

Polscy klienci nie są gorsi

W sklepach sieciowych Polacy dostają taką samą ofertę, jak klienci w innych krajach.

- Wszystkie koncerny handlowe, które są obecne na rynku polskim, wprowadziły u nas sposób sprzedaży przejęty ze swoich krajów ojczystych, takich jak Niemcy, Wielka Brytania czy też Francja. Tutaj niczym nie różnimy się od Europy Zachodniej – podkreśla Juszkiewicz.

Specyfika rynku polskiego

Jak dodaje Juszkiewicz polski rynek tym różni się od innych, że nie został zdominowany przez sklepy wielkopowierzchniowe sieci handlowe, tylko w połowie należy do rodzimych, małych sklepów, które świetnie radzą sobie z konkurencją, jaką stworzyły duże obiekty handlowe.

Nasycenie rynku sklepami wielkopowierzchniowymi jest dość mocno zróżnicowane na poziomie województw, co odzwierciedla sytuację społeczno-ekonomiczną rejonów Polski.

Elżbieta Mamos, awi