Logo Polskiego Radia
PolskieRadio 24
Jarosław Krawędkowski 08.09.2014

Polscy blogerzy coraz drożsi: warci już 120 mln zł

Zainteresowanie reklamodawców branżą blogerską zdecydowanie rośnie. Szacunkowe wydatki reklamodawców na polskich internetowych liderów opinii: blogerów, vlogerów czy youtuberów, aktywnie działający w Internecie wyniosą w 2014 r. 120 mln. zł.
Blogerzy zarabiają na reklamach płynących z YouTube lub na reklamowaniu bezpośrednim marek czy produktów.Blogerzy zarabiają na reklamach płynących z YouTube lub na reklamowaniu bezpośrednim marek czy produktów.Glow Images/East News
Posłuchaj
  • Konrad Traczyk, dyrektor zarządzający serwisu Hash.fm, który zajmuje się pomiarem aktywności blogerów w mediach społecznościowych poinformował na antenie PR 24, że w tym roku reklamodawcy wydadzą na blogerów 120 mln zł./Grażyna Raszkowska, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia/.
Czytaj także

Konrad Traczyk, dyrektor zarządzający serwisu Hash.fm, który zajmuje się pomiarem aktywności blogerów w mediach społecznościowych podał na antenie PR 24, że w tym roku, według przedstawicieli tej branży, reklamodawcy wydadzą na blogerów 120 mln zł.

–  Środowisko blogerów, czy szerzej internetowych liderów opinii, jest bardzo zróżnicowane i niełatwo jednoznacznie oszacować jego dotychczasową wartość – mówił na antenie PR 24.

Biorąc pod uwagę zwiększające się zainteresowanie reklamodawców możliwością docierania do klientów poprzez branżę blogerską, można mieć jednak pewność, że z roku na rok wydatki te będą stale rosły.

Kilka sposobów zarabiania

Aktywni i popularni przedstawiciele blogosfery uzyskują dochody w różny sposób, w zależności od tego, jaki rodzaj internetowej aktywności reprezentują. Dobrym przykładem są osoby występujące w kanale YouTube.

Jak działa platforma dla blogerów?

Źr. Dzień Dobry TVN/x-news

– W przypadku youtuberów to są zarówno pieniądze, które trafiają od nich z platformy YouTube, czyli poprzez reklamy, które są tam wyświetlane, ale także coraz częściej otrzymują zapłatę bezpośrednio od poszczególnych marek produktów – wyjaśnia Konrad Traczyk.

Główne wydatki firm dotyczące blogerów, związane są z marketingiem i sprzedażą produktów. Ale są też blogerzy, którzy prowadzą własną działalność biznesową i w ten sposób powiększają swoje dochody. Dla przykładu: ktoś, kto prowadzi blog dotyczący aranżacji wnętrz, bardzo często sam działa w tej branży i w ten poszerza swój krąg odbiorców. To samo może dotyczyć blogerów modowych czy osób reprezentujących gastronomię lub turystykę.

Różne podejście do kariery blogera

Można wyróżnić kilka rodzajów blogerów – od pasjonatów, którzy wyłącznie hobbystycznie traktują swoją działalność, po osoby, które świadomie budują swoja karierę blogera.

– Jest już sporo osób, które widzą, jaki to jest potencjał i bardzo świadomie od samego początku działają. Mają biznes plan, wiedzą co chcą osiągnąć i są w tym bardzo konsekwentne – dodaje Konrad Traczyk.

Jest też spora grupa osób, która łączy pracę zawodową np. w korporacji czy urzędzie miasta z byciem blogerem.  Niektórzy z nich, po pewnym czasie dokonują jednak wyboru i zamieniają  „normalną” pracę na przejście na zawodowstwo w blogosferze. A są to często trudne wybory, bo rezygnują z utartej ścieżki kariery na rzecz działalności, która nie daje przecież gwarancji powodzenia.

gr