Logo Polskiego Radia
Jedynka
Jarosław Krawędkowski 15.04.2016

Handel: czym grożą niekończące się promocje?

Promocje lubimy wszyscy, bo przyjemnie jest mieć świadomość, że kupiliśmy coś okazyjnie, taniej.
Posłuchaj
  • Co to jest spirala promocyjna, i dlaczego może ona zaszkodzić sprzedaży, wyjaśnia w audycji Wszystko o gospodarce w radiowej Jedynce Norbert Filiński z agencji reklamowej Nielsen./Elżbieta Mamos, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia/.
Czytaj także

Ale promocje nie mogą trwać bez końca, bo tworzy się tzw. spirala promocyjna.

O mechanizmie powstawania takiej spirali mówi Norbert Filiński z agencji reklamowej Nielsen.

Sprzedaż uzależniona od promocji

 ̶  To taki proces, w które wpadają niektóre marki i nawet producenci, którego efektem jest coraz większe uzależnienie kupujących, a także pośrednika, od działań promocyjnych – mówi ekspert.

Nieustająca promocja nie spełnia swojej roli

I dodaje, że zaczyna się od promocji, dzięki której zdobywa się kilka punków w udziałach rynkowych, tymczasem tak kupujący jak i detaliści oczekują z roku na rok na coraz więcej, i promocje sprzed roku nie spełniają już swojego zadania, nie są efektywne.

Są jednak kraje, gdzie promocji jest zdecydowanie więcej

Polski handel ma dość duży udział promocji w całym wolumenie sprzedaży, ale zdecydowanie nie największy wśród krajów UE.

̶  Tak w hiper jak i supermarketach w Polsce, 30 proc. sprzedaży jest generowana podczas promocji, ale na tle Europy to jest średni wynik – mówi ekspert.

W Czechach czy na Słowacji, ten wskaźnik wynosi 50 procent.

58 proc. klientów pytanych przez ARC Rynek i Opinia  (dane z 2015) przyznaje, że sami wyszukują promocje  i starają się z nich skorzystać.

Elżbieta Mamos, jk