Logo Polskiego Radia
polskieradio.pl
Adam Kaliński 12.01.2018

Polska ma być elektromobilna, ale starsze auta spalinowe nie prędko znikną z polskich dróg. Może ich nawet szybko przybywać

Mamy już przyjętą przez sejm ustawę o elektromobilności i paliwach alternatywnych, ale w Polsce do tej prawdziwej elektromobilności jeszcze droga daleka. Nowe przepisy powinny ją jednak znacznie skrócić.

Eksperci związani z Zespołem Doradców Gospodarczych TOR, ABB, Panek Car Sharing i Toyotą zgłosili swoje uwagi związane z elektromobilnością, a podstawą był raportu Zespołu Doradców Gospodarczych TOR „Elektromobilność – dobre praktyki”.

Zaleją nas używane Diesle?

Zwrócili m.in. uwagę, że auta spalinowe szybko nie znikną z polskich dróg, a do tego polski rynek może wkrótce zalać nowa fala używanych samochodów z silnikami Diesla. Prywatny import takich pojazdów będzie się odbywał zwłaszcza z państw, w których nakładane są na kierowców kolejne proekologiczne ograniczenia.

Szacuje się, że do Polski w krótkim czasie może trafić nawet milion używanych aut z silnikami wysokoprężnymi.

"Można być niemal pewnym, że z części z tych aut znikną filtry DPF i FAP co spowoduje, że będą one emitować najbardziej dla zdrowia groźne pyły zawieszone PM" – uważają autorzy raportu. Ich zdaniem, jeśli auta będą pozbawione filtrów (co – dodajmy – bywa w Polsce dość częstą praktyką), emisja szkodliwych substancji PM wzrośnie jeszcze bardziej.

Hybrydy niedocenione

Zwrócono również uwagę na niedocenienie samochodów hybrydowych (HEV) w planach rządu dotyczących ograniczenia niskiej emisji w miastach. W raporcie samochody hybrydowe nazwano „brakującym ogniwem” w nowoczesnym transporcie miejskim, które mają one wiele zalet, a podstawową jest ograniczenie spalania w warunkach miejskich.

Nie zostały one jednak, zauważają autorzy raportu, uwzględnione w pracach nad projektem ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Twórcy raportu powoływali się na dane, z których wynika, że auta te mogły by zastąpić przy niewielkim wsparciu ze strony rządu część aut z silnikami Diesla.

Budowa sieci ładowarek: potrzebne zachęty finansowe

Eksperci zwrócili również uwagę, że bardzo ważne jest odpowiednie rozplanowanie budowy sieci ładowarek do pojazdów elektrycznych, zwłaszcza w początkowej fazie rozwoju rynku. Twierdzą, że sama rozbudowa infrastruktury nie zagwarantuje, że na drogach pojawią się samochody elektryczne. Do tego, zdaniem autorów raportu, potrzebne są zachęty finansowe.

biznesalert.pl, Akkal, NRG