Logo Polskiego Radia
Jedynka
Adam Kaliński 15.09.2019

Bezpieczne logowanie do banku, ale wyłudzacze nie próżnują. Na co uważać

Po wejściu w życie w sobotę 14 września dyrektywy unijnej - korzystanie z bankowości internetowej, jak również płacenie kartą powinno być bezpieczniejsze. Trzeba jednak zachować czujność, bowiem wprowadzeniu zmian mogą towarzyszyć próby wyłudzenia naszego hasła lub PIN-u. Jak zminimalizować to ryzyko - tłumaczy ekspert. 
Posłuchaj
  • Maciej Kostro ze Związku Banków Polskich wyjaśniał w radiowej Jedynce - co dla klientów bankowości internetowej oznaczają zmiany wprowadzone unijną dyrektywa PSD2. (Justyna Golonko)
Czytaj także

Maciej Kostro ze Związku Banków Polskich wyjaśniał w radiowej Jedynce - że do tej pory logując się do bankowego konta stosowaliśmy login oraz hasło. Teraz doszedł jeszcze SMS albo potwierdzenie w aplikacji mobilnej.

Zmiany w płatnościach kartą

Jak mówił ekspert - w różnych bankach może to różnie wyglądać, a do tego nie każdy z klientów banku posiada aplikację mobilną. Banki już wcześniej rozpoczęły kampanie informacyjne zwracając uwagę na to, że bank poprosi klienta o dodatkową informacje potwierdzającą ich tożsamość.

Druga zmiana dotyczy płatności.

- Przyzwyczailiśmy się do tego, że transakcje bezstykowe np. w sklepach (...) poniżej pewnego progu - najczęściej 50 złotych - są wykonywane bez podania PIN-u - mówił ekspert.

Teraz różnica będzie polegała na tym, że po każdej piątej transakcji będziemy proszeni o podanie PIN-u. Innym kryterium jest całościowa kwota transakcji. Jeśli przekroczy ona równowartość 150 euro to również będziemy poproszeni o padanie PIN-u.

Uwaga na maile z załącznikami

Jak mówił Maciej Kostro - zmiany te mają zwiększyć bezpieczeństwo klientów banków w internecie. Przypomniał, że trzeba dla własnego bezpieczeństwa pamiętać o tym aby np. nie korzystać z linków, które znajdują się w mailach.

Bank przeważnie informuje, aby zalogować się do swojego konta internetowego i tam w skrzynce mailowej dowiedzieć się o co chodzi - bowiem w mailach przychodzących z banku nie ma linków.

Gdy się takie pojawiają istnieje duże ryzyko, że zostaniemy odesłani do "szkodliwych stron" wyłudzających nasze dane.

Justyna Golonko, akg