Logo Polskiego Radia
IAR / PAP
Tomasz Kamiński 05.07.2011

W Przewozach Regionalnych strajk, a straty spółki zostają

Pociągi Przewozów Regionalny stały od godziny 7, ruszyły znów po 9. Protestujący żądali podwyżki wynagrodzeń. Nie pomaga to spółce, która ciągle notuje straty. Zarząd twierdzi, że spełnienie postulatów tylko powiększy dziurę w kasie firmy.
W Przewozach Regionalnych strajk, a straty spółki zostająSXC
Posłuchaj
  • Nie wszyscy pasażerowie wiedzieli o zapowiedzianym strajku
Czytaj także

Zarząd broni się przed zwiększeniem płac, tłumacząc, że Przewozy Regionalne nie są jeszcze w sytuacji, w której mogą sobie na to pozwolić.

Prezes spółki ostrzega, że jej sytuacja finansowa jest ciężka. Straty mają wynieść w 2011 roku 30 milionów złotych. Kierownictwo szacuje, że po spełnieniu postulatów załogi, ta suma musiałaby wzrosnąć do 40 milionów złotych. - Sytuacja finansowa spółki jest bardzo trudna - mówiła prezes Małgorzata Kuczewska-Łaska w poniedziałek. Jeszcze w 2009 roku strata wyniosła 290 milionów złotych, a w 2010 roku - 170 milionów złotych.

Według prezes wszystkiemu winny jest oddanie spółki w 2008 roku samorządom bez pełnego jej oddłużenia. Wynosiło ono 180 milionów złotych. Teraz według prezes sięga około 500-550 milionów złotych. Najwięcej PR są winne PKP Polskim Liniom Kolejowym, czyli mają dług w opłacaniu za użytkowanie torów. W pewnym aspekcie sytuacja jest tu jednak lepsza niż w zeszłym roku. - Płacimy PKP PLK za dostęp do linii kolejowych w tym roku na bieżąco, pozostaje jeszcze sprawa zaległego zadłużenia. Rozmowy w tej sprawie wciąż trwają - powiedziała prezes Kuczewska-Łaska.

Jednocześnie kierująca spółka zaznacza, że tłumaczyła, że po pięciu miesiącach spółka finansowo wraca do równowagi - jej działalność się bilansuje. Kuczekwska-Łaska twierdzi, że przy skutecznym wykonaniu planu finansowego straty PR w tym roku nie przekroczą 30 milionów złotych. Jeśli uda się zrealizować plan finansowy na ten rok, to strata nie powinna przekroczyć 30 mln zł - stwierdziła prezes.

Niemniej związki zawodowe domagają się podwyżki płac. To może pokrzyżować plany kierownictwa i zwiększyć tegoroczną stratę. Według zarządu zwiększenie wynagrodzeń o 130 zł od października wymagałoby od spółki dodatkowych 11 milionów złotych.

Przewozy Regionalne to największy pasażerski przewoźnik kolejowy w Polsce. Spółka należy do samorządów 16 województw i zatrudnia ok. 13,5 tys. pracowników. W wyniku restrukturyzacji, od grudnia 2008 r. zatrudnienie spadło o ok. 3 tys. osób. Od stycznia do maja z usług przewoźnika skorzystało 47,5 mln pasażerów.

tk