Logo Polskiego Radia
PAP
Piotr Grabka 03.07.2012

Polacy, pijcie więcej mleka!

Zachęcać ma do tego specjalna kampania, która wystartuje jesienią. Potrwa 3 lata i będzie kosztować 2,4 mln euro. Połowę środków przekaże Unia Europejska.

Kampanię "Mam kota na punkcie mleka" organizują Polska Izba Mleka i Polska Federacja Hodowców Bydła i Producentów Mleka. Będzie promować mleko, sery i napoje mleczne w 20 polskich miastach i zostanie skierowana do dzieci w wieku 8-13 lat oraz ich rodziców i opiekunów - poinformowała dyrektor Polskiej Izby Mleka Agnieszka Maliszewska.
Dzieci dowiedzą się m.in., jakie wartości odżywcze i zdrowotne mają mleko i jego przetwory. Ma się to przyczynić do wzrostu spożycia tych produktów, ale też poprawić wizerunek polskich produktów mleczarskich. Mają w tym m.in. pomóc różne przedsięwzięcia, które będą realizowane w szkołach, np. zabawy czy zajęcia w ramach współzawodnictwa.
- Nasza kampania będzie inna niż dotychczasowe realizowane na terenie Polski. Naszym zamiarem jest dotarcie do szerokiego grona dzieci i młodzieży oraz ich opiekunów w celach edukacji i wzrostu świadomości. Dlatego też znaczną część działań prowadzić będziemy w szkołach i we współpracy ze szkołami - poinformowała Maliszewska.
Kampania będzie sfinansowana z trzech źródeł. Połowa środków to dotacja z UE, 30 proc. pieniędzy pochodzić będzie z budżetu państwa, pozostałe środki z Funduszu Promocji Mleka. Komisja Europejska pod koniec czerwca zatwierdziła już do dofinansowania projekt kampanii "Mam kota na punkcie mleka".
W Polsce spożywa się mało mleka w porównaniu ze średnią europejską - podkreśla Polska Izba Mleka. Średnie spożycie w UE to 350 litrów mleka na jednego mieszkańca. W Polsce w 2011 r. spożycie to wynosiło 193 litry na jednego mieszkańca - wynika z danych GUS i Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej. Ostatnio taki wynik odnotowano w 2000 r., w międzyczasie spożycie spadało. Najniższe - 173 litry na jednego mieszkańca odnotowano w 2005 r.
Polska Izba Mleka powstała w kwietniu 2008 roku. Jest organizacją samorządu gospodarczego, utworzoną aby promować i umacniać polskie mleczarstwo. Izba obok mleczarni skupia też dużych producentów mleka i dostawców technologii dla mleczarstwa. Izba ma siedzibę w Białymstoku.