Logo Polskiego Radia
PAP
Beata Krowicka 21.05.2013

Kupujesz w internecie? Będziesz mieć 14 dni na zwrot towaru

Rząd przyjął projekt ustawy wydłużający czas na zwrot towaru kupionego na odległość do 14 dni
Zakupy przez Internet Zakupy przez Internetsxc.hu/CC

Rząd ma dobre wieści dla osób, które lubią dokonywać zakupów przez internet. Zatwierdzony we wtorek projekt ustawy o prawach konsumentów oraz o zmianie kodeksu cywilnego wydłuża czas na zwrot towaru zakupionego na odległość z 10 do 14 dni.

Prawo to będzie obwiązywać we wszystkich krajach członkowskich Unii Europejskiej.
"Zaproponowano też określenie granicznej wartości umów (zawieranych poza lokalem przedsiębiorstwa), do których przepisy dyrektywy nie będą miały zastosowania - na 10 euro. Przepis będzie jasno wskazywał, że nie chodzi o wartość pojedynczej zakupionej rzeczy, ale o wartość całej umowy" - podkreślono w komunikacie Centrum Informacyjnego Rządu.

W założeniach do nowelizacji kodeksu cywilnego zaproponowano zmiany dotyczące reklamacji towaru przez konsumenta. Zyska on większą swobodę w reklamowaniu towaru, bo nie będzie musiał realizować tzw. hierarchicznego dochodzenia roszczeń, czyli np. ścieżki od naprawy, poprzez wymianę lub zwrot towaru, do odzyskania pieniędzy. "Będzie mógł, po spełnieniu określonych warunków, np. od razu odstąpić od umowy, czyli żądać zwrotu pieniędzy za kupiony produkt" - wyjaśniło CIR.
Przepisy jednolicie uregulują też okresy odpowiedzialności sprzedawcy za jakość rzeczy sprzedanej, stworzą bardziej efektywne mechanizmy dochodzenia roszczeń przez ostatecznego sprzedawcę od jego poprzedników w łańcuchu dystrybucji. CIR dodało, że przywrócone zostanie stosowanie do wszystkich umów sprzedaży konsumenckiej przepisów kodeksu cywilnego dotyczących gwarancji.

Nowe regulacje będą miały dwa podstawowe cele - stworzenie jasnych przepisów dotyczących zawierania umów konsumenckich zapewniających kupującemu odpowiednią ochronę oraz stworzenie spójnego systemu odpowiedzialności za jakość sprzedanej rzeczy.

"Przewidywane rozwiązania powinny ograniczyć wiele problemów, z jakimi stykają się konsumenci i sprzedawcy, w tym internetowi, których źródłem są obecne przepisy dotyczące praw konsumentów znajdujące się w różnych ustawach" - napisano w komunikacie CIR.
Wdrożenie dyrektywy o prawach konsumentów ma doprowadzić do ujednolicenia i doprecyzowania przepisów regulujących obowiązki związane z umowami zawieranymi w lokalu przedsiębiorstwa oraz poza nim i na odległość, np. przez internet. Chodzi o obowiązki informacyjne, wymogi formalne związane z takimi umowami i prawa odstąpienia od nich.

"Włączenie do kodeksu cywilnego dyrektywy o sprzedaży konsumenckiej sprawi, że przedsiębiorcy skorzystają przede wszystkim na ujednoliceniu przepisów dotyczących ich odpowiedzialności za jakość rzeczy sprzedanej. Po zmianach obowiązywałyby tylko dwa tryby reklamacji: na podstawie rękojmi i na podstawie gwarancji" - wyjaśniono w komunikacie.
CIR podkreśliło, że wdrożenie dyrektywy zagwarantuje konsumentom szeroki dostęp do informacji w związku z zawieraniem umów. Ułatwi to im podejmowanie świadomych decyzji przy zawieraniu umów oraz pełniejsze korzystanie z przysługujących praw.
Założenia przewidują wprowadzenie wymogu potwierdzania przez przedsiębiorców treści oferty w przypadku umów zawieranych przez telefon oraz przekazywania zgody konsumenta na piśmie w takiej sytuacji. Zdaniem CIR pozwoli to zapobiegać nadużyciom. "W praktyce konsument często nie jest świadomy, że zawarł umowę prowadząc rozmowę telefoniczną" - zaznaczono w komunikacie.

PAP, bk