Logo Polskiego Radia
Jedynka
Anna Wiśniewska 12.06.2014

Sprzedaż polis w internecie: ubezpieczyciele nie do końca przekonani

Za granicą ubezpieczyciele już od dawna oferują swoje usługi w internecie. Ich strony w sieci są nie tylko wizytówką firmy, ale również umożliwiają klientom zakup ich polis. W Polsce takie możliwości są ciągle ograniczone. Jednak to się zmienia.
Zakupy w internecieZakupy w internecieGlow Images
Posłuchaj
  • O sprzedaży ubezpieczeń przez internet w Radiowej Jedynce mówili goście audycji Po pierwsze ekonomia: Piotr Kondratowicz i Piotr Siczak z KPMG /Dominik Olędzki, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia/
Czytaj także

Dziś już nikt nie ma wątpliwości, że internet jest przyszłością, chociaż firmy ubezpieczeniowe w Polsce dość opornie stawiają na to medium.

Jak wynika z najnowszych badań KPMG w Polsce, wszyscy ubezpieczyciele direct umożliwiają zakup ubezpieczenia komunikacyjnego w internecie, przy czym w przypadku ubezpieczycieli Top10 to jedynie 40 proc.

Ubezpieczyciele również nie przekonali się do dodatkowych funkcji, które ułatwiają obsługę polis.

- Podgląd polis, informacja o statusie likwidacji szkody, odnowienia polisy, sprawy dotyczące płatności, zgłoszenia dotyczące sprzedaży pojazdu pojawiają się bardzo fragmentarycznie – wylicza Piotr Kondratowicz, starszy menedżer w dziale usług doradczych dla branży ubezpieczeń w KPMG.

Coraz większe zainteresowanie ubezpieczeniami w internecie

Z przeprowadzonych jeszcze w 2008 roku badań wynikało, że już wtedy polscy klienci deklarowali chęć korzystania z tego typu usług w internecie.

- W zeszłym roku zrobiliśmy badanie dotyczące preferencji zakupu ubezpieczeń majątkowych: samochodu, mieszkania czy turystycznego i 34 proc. internautów preferowało zakup polisy w sieci, a obsługę poprzez ten kanał wolało 41 proc. – informuje Kondratowicz. Jak dodaje, przy zgłoszeniu szkody preferowany był kanał telefoniczny.

Po 6 latach zainteresowanie klientów obsługą ubezpieczeń w internecie jest naturalnie wyższe.

- Klienci, którzy korzystają na co dzień z bankowości, kupują bilety do kina przez internet czy bilety lotnicze w naturalny sposób będą oczekiwali tego, żeby w przypadku ubezpieczeń mieć podobną funkcjonalność – zauważa Piotr Siczak z KPMG.

Porównywarki ubezpieczeń jeszcze niedoskonałe

W internecie pojawia się coraz więcej porównywarek ubezpieczeń, jednak wciąż mają one wiele ograniczeń.

- Porównywarki te mają jeszcze mały udział w sprzedaży – twierdzi Kondratowicz. - Muszą zmienić się systemy ubezpieczycieli, żeby w sposób zautomatyzowany mogły łączyć się z systemami porównywa rek. Jest to pewna ewolucja rynku, która też będzie zachodzić coraz szybciej – dodaje.

Eksperci przewidują, że w niedalekiej przyszłości mogą pojawić się specjalne konta internetowe dla klientów firm ubezpieczeniowych, na których znajdą się najważniejsze informacje o aktualnych polisach, a także wiele możliwości, jak dokupienie nowych pakietów czy odnowienie ubezpieczenia.

Według prognoz zakup ubezpieczeń majątkowych przez Internet ma się stać standardem do 2020 roku.

Dominik Olędzki, awi