Logo Polskiego Radia
PolskieRadio24.pl
Michał Bieńkowski 12.07.2021

W Polsce ruszają dotacje na zakup aut elektrycznych. Sprawdzamy zachęty w innych krajach Europy

Od dziś będzie można ubiegać się o niemal 19 tysięcy złotych dotacji na zakup auta elektrycznego. O wsparcie z programu "Mój elektryk" będą mogły starać się osoby fizyczne, w kolejnych tygodniach będą ogłaszane podobne propozycje dla firm i organizacji oraz dopłaty do leasingu pojazdów. Narodowy Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na dopłaty do zakupu aut elektrycznych i wodorowych przeznaczy 500 milionów złotych. Sprawdzamy, jak w innych europejskich krajach są promowane samochody elektryczne.

Rząd brytyjski wprowadził w marcu 2020 r. dotację dla pojazdów o zerowej emisji CO2, zwaną PiCG (Plug-in Car Grant). Nabywcy pojazdów elektrycznych mogą skorzystać z dopłaty w wysokości 2500 funtów (około 2900 euro). Działanie to jest spójne z zapowiedzią rządu z końca 2020 roku, że sprzedaż pojazdów z napędem spalinowym zostanie zakazana od 2030 roku, a pojazdów hybrydowych od 2035 roku.

Czytaj także:
shutt gazy cieplarniane 1200.jpg
Nowy system handlu emisjami dla transportu i ogrzewania w budynkach. Skokowy wzrost kosztów

Niemcy wprowadziły silne środki zachęcające konsumentów do zakupu pojazdów w 100 proc. elektrycznych lub hybrydowych z możliwością ładowania. Rząd oferuje pomoc w wysokości do 6000 euro na zakup pojazdów kosztujących mniej niż 40 000 euro. Producenci samochodów oferują dodatkowy bonus w wysokości do 3000 euro, bez którego klient nie kwalifikowałby się do otrzymania dotacji państwowej.

Hiszpański rząd uruchomił w 2020 roku drugą fazę programu "MOVES", który ma wesprzeć przemysł motoryzacyjny po kryzysie zdrowotnym, a jednocześnie przyspieszyć konwersję pojazdów spalinowych. Oferuje on osobom kupującym pojazd elektryczny premię w wysokości do 4000 euro, a w przypadku oddania starszego pojazdu na złom - do 5500 euro.

W Walonii i regionie Brukseli nabywcy samochodów elektrycznych lub zasilanych bateriami korzystają z niższych podatków od sprzedaży i jazdy. Te obniżki podatków są jedyną zachętą do zakupu pojazdów elektrycznych i hybrydowych, jaka funkcjonuje obecnie w Belgii.

W Luksemburgu pojazdy emitujące mniej niż 90 g/km CO2 kwalifikują się do najniższego przedziału podatkowego. Do 31 marca 2021 roku mieszkańcy Luksemburga mogą skorzystać z premii w wysokości 8000 euro, niezależnie od dochodów, na zakup pojazdu w 100 proc. elektrycznego. Zastępuje to poprzednią premię w wysokości 5000 euro, która jednak nadal obowiązuje dla samochodów zamówionych przed 11 maja 2020 roku.

Czytaj także:
elektrownia atomowa energia 1200.jpg
Polska stawia na energetykę jądrową. Przeznaczy na nią 105 mld zł

Każdy kanton ma swoją własną politykę zachęt podatkowych. Na przykład kanton Genewa opodatkowuje pojazdy w zależności od ich mocy, a samochody elektryczne i hybrydowe z możliwością doładowania (poniżej 31 g/km CO2) są zwolnione z podatku przez pierwsze trzy lata. W kantonie Neuchâtel właściciele samochodów elektrycznych muszą płacić tylko stałą część rocznego podatku od pojazdów, a nie część zmienną. Wreszcie w kantonie Jura ten roczny podatek jest obniżony o 50 proc. dla samochodów elektrycznych i hybrydowych (z możliwością ładowania lub bez). Niektóre regiony oferują również premię ekologiczną, jak na przykład Thurgovia, która wprowadziła premię w wysokości 3500 franków szwajcarskich (3250 euro) w 2020 roku.

Rząd włoski oferuje premię za konwersję w wysokości do 6000 euro. Jeśli kupujący nie oddaje swojego starego samochodu na złom, premia może być zmniejszona o 50 proc. Możliwa do uzyskania zniżka często jest uzupełniana przez dodatkowy rabat od producentów, zwykle o wartości 1000 euro.

PolskieRadio24.pl/ IAR/ Renault Marketing 3D-Commerce/ mib